روناک پروتئین

8 اشتباه در پختن گوشت مرغ و نحوه اجتناب از آنها

اشتباه های رایج در پختن گوشت مرغ

دیدگاه شما:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط:

8 اشتباه در پختن گوشت مرغ و نحوه اجتناب از آنها

اشتباه های رایج در پختن گوشت مرغ

 

گوشت مرغ وقتی به روش درست پخته شود مرطوب، لطیف و خوش طعم است. اما برخی از اشتباهای آشپزی ممکن است باعث خشک و بی‌مزه شدن مرغ شود. در این مقاله قصد داریم به اشتباهات رایج در هنگام پختن مرغ اشاره نموده و راه‌های اجتناب از آن را بیان کنیم.

1- گوشت مرغ را در دمای اتاق یخ زدایی می کنید.

اگر شما مرغ منجمد را روی پیشخوان آشپزخانه قرار می‌دهید تا یخ زدایی شود این روش کاملاً اشتباهی است.

به گفته متخصصان تغذیه نگهداری مرغ در دمای اتاق حتی برای چند ساعت به باکتری‌های بالقوه خطرناک امکان رشد و نمو می‌دهد. پختن مرغ ممکن است نتواند میکروارگانیسم‌های مضر را از بین ببرد و این امر به طور بالقوه می‌تواند باعث بیماری شود.

به جای اینکه مرغ را در دمای اتاق یخ زدایی کنید، آن را قبل از مصرف در یخچال قرار دهید تا یخ زدایی شود.

اگر شما زمان کافی برای یخ زادیی مرغ در یخچال را ندارید، گوشت مرغ را در یک بسته بندی مناسب در بسته نگهداری کنید و هر 30 دقیقه آب آن را تعویض کنید تا یخ زدایی شود.

 

2- شما مرغ را مرینیت نمی‌کنید

مرینیت نکردن مرغ می‌تواند منجر به بی‌مزه شدن گوشت شود. حتی اگر مرغ را مزه دار کنید، چاشنی خشک باشد، به این معنی که طعم زیادی نخواهید داشت. متداول‌ترین اشتباهی که سرآشپزهای نوپای خانگی مرتکب می‌شوند این است که مرغ هیچ طعمی ندارد.

گوشت مرغ را به خوبی مزه دار کنید. مرینیت کردن گوشت، رطوبت را برای جلوگیری از خشکی گوشت افزایش می‌دهد.

شما می‌توانید رزماری، سر، پیاز و آب لیمو  را باهم ترکیب کنید و به عنوان مواد مرینیت استفاده کنید و بگذارید یک شب در یخچال بماند. اسیدیته موجود در آب لیمو به شکستن الیاف مرغ کمک می‌کند و برش‌های سخت گوشت را نرم می‌کند. همچنین عطر و طعم را القا می‌کند. هرچه مدت طولانی‌تری به آن اجازه دهید تا مزه دار شود طعم آن تندتر می‌شود.

 

3- گوشت را نرم نمی‌کنید

اگر گوشت لطیفی می‌خواهید بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که گوشت را بکوبید، با کوبیدن گوشت، بافت آن نرم می‌شود و فیله مرغ آبدار و لطیفی باقی می‌ماند. برای نرم کردن گوشت مرغ، باید استخوان‌های آن را جدا کرده و در پلاستیک بپیچید، سپس با یک بیفتک کوب گوشت را بکوبید. برای داشتن بهترین بافت و طعم، مرغ نرم را بعد از آن مرینیت کنید.

کوبیده مرغ نیز آن را صاف می‌کند و حتی به پختن آن کمک می‌کند. اگر مرغ خود را نرم نکنید، ممکن است قطعاتی با اندازه‌های مختلف داشته باشید که می‌توانند با سرعت‌های مختلف بپزند.

 

4- تکه‌های با اندازه‌های مختلف را همزمان می‌پزید

به احتمال زیاد تکه‌های مرغ شما از نظر اندازه متفاوت است. یا شاید برش‌های مختلفی از مرغ، مانند سینه مرغ و ران مرغ را دارید. اگر چه ممکن است بخواهید همه این قطعات را باهم بپزید که ایده خوبی نیست.

تکه‌های کوچکتر مرغ در زمان کمتری ، احتمالاً در دمای پایین‌تر در مقایسه با برش‌های ضخیم‌تر، پخته می‌شوند. تلاش برای پختن تکه‌های مرغ با اندازه‌های مختلف در یک دما و زمان یکسان احتمالاً باعث می‌شود که برخی از تکه‌های مرغ بیش از حد پخته شوند و قطعات دیگر نیم پز شوند.

وقتی مرغ را برش میدهید، مطمئن شوید که اندازه و شکل آنها یکنواخت باشد. این باعث می‌شود که مرغ همزمان بپزد، بنابراین در نهایت با قطعاتی که بیش از حد یا کمتر پخته شده‌اند، مواجه نشوید اطمینان از اینکه مرغ شما درست پخته شده است طعم و بافت بهتری به دست می‌دهد.

 

5- از دماسنج گوشت استفاده نمی‌کنید.

دماسنج گوشت فقط برای آشپزخانه‌های حرفه‌ای نیست. متخصصان تغذیه پیشنهاد می‌کنند که از دماسنج گوشت استفاده کنید. شما نمی‌توانید با نشانه‌های بصری مطمئن شوید که مرغ شما آماده شده است. استفاده از دماسنج یک راه مطمئن برای دانستن اینکه مرغ شما به درستی پخته شده است یا خیر است.

دماسنج برای بررسی ضخیم‌ترین قسمت مرغ مورد استفاده قرار می‌گیرد. حداقل دمای داخلی انواع مرغ پخته شده 165 درجه فارنهایت است. اگر دمای داخلی مناسب نباشد، به پختن مرغ ادامه دهید تا مطمئن شوید گوشت کاملاً پخته باشد، زیرا هیچ کس نمی‌خواهد مرغ صورتی را برش دهد.

 

6- برش‌های ضخیم گوشت را انتخاب می‌کنید

مرغ در شکل و اندازه‌های مختلفی وجود دارد، کتلت‌های سینه مرغ می‌توانند به خصوص بزرگ باشند، اما انتخاب خردمندانه برش‌ها ممکن است احتمال اشتباه را کاهش دهد. انتخاب یک برش بسیار ضخیم از سینه مرغ، پختن آن را دشوار می‌کند و در نتیجه مرغ خام یا نیم پز می‌شود.

این نه تنها از نظر طعم و بافت جذاب نیست، بلکه از آنجایی که مرغ می‌تواند باعث بیماری‌های ناشی از غذا شود.

توصیه می‌شود که مرغ را به قطعات کوچکتر برش دهید تا یکنواخت و کامل‌تر بپزد. اگر اصرار دارید که تکه‌های بزرگ مرغ را بپزید، از دماسنج گوشت برای اطمینان از پخته شدن کامل آنها استفاده کنید.

 

7- شما از حرارت بالا استفاده می‌کنید

تفت دادن مرغ یک روش پخت خوب است، اما مطمئن شوید که حرارت اجاق گاز شما زیاد بالا نباشد. بالا بردن حرارت آسان است به این امید که مرغ شما سریعتر بپزد، اما این  یک اشتباه رایج با عواقب ناامن است. این منجر به ترکیبی ناخوشایند از مرغ می‌شود که در داخل پخته نشده و از بیرون بیش از حد پخته یا سوزانده شده است. جوشاندن مرغ روی حرارت بالا نیز می‌تواند این نتایج ناخواسته را به همراه داشته باشد. اگر خیلی نازک برش داده شود، می‌تواند باعث سفت، خشک و پخته شدن مرغ شود.

چه در حال تفت دادن یا آب پز کردن مرغ، شعله را زیاد نکنید. اگر در پختن مرغ تازه کار هستید، یک دستور غذا را به دقیق را دنبال کنید. دستورالعمل‌های پخت، تنظیم حرارت مناسب و زمان پخت را به شما آموزش می‌دهد.

این در مورد تمام روش‌های پخت مرغ صدق می‌کند. اگر به دنبال کاهش زمان هستید، برشته کردن مرغ در تابه یکی از سریع‌ترین روش‌های پخت در نظر گرفته می‌شود. فقط مطمئن شوید که از حرارت متوسط به بالا استفاده می‌کنید.

 

8- از درپوش استفاده نمی‌کنید

آیا هنگام پختن مرغ روی قابلمه یا ماهیتابه خود درب نمی‌گذارید؟ اگر مرغ شما خشک باشد، ممکن است مشکل از این باشد.

یک اشتباه رایج دیگر پختن مرغ بدون درب است که منجر به خشکی مرغ می‌شود. پوشاندن با درب روی قابلمه یا ماهیتابه اجازه می‌دهد تا مرغ فوق العاده مرطوب شود، این کار از تبخیر رطوبت جلوگیری و باعث آبدار شدن مرغ می‌شود.

 

مطالعه بیشتر: گوشت مرغ کبابی یا مرغ پخته کدام سالم است؟

دیدگاه شما:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط: