روناک پروتئین

مدت زمان نگهداری گوشت مرغ در یخچال چقدر است؟

مدت زمان نگهداری گوشت مرغ در یخچال

دیدگاه شما:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط:

مدت زمان نگهداری گوشت مرغ در یخچال چقدر است؟

مدت زمان نگهداری گوشت مرغ در یخچال

 

گوشت مرغ در بسیاری از خانواده‌ها گوشت اصلی محسوب می‌شود. با این حال این منبع سالم و خوشمزه و غنی از پروتئین، خطر بالایی برای آلودگی باکتریایی دارد. به همین دلیل تهیه، ذخیره و پخت مناسب آن مهم است در غیر این صورت، می‌تواند منبعی برای بیماری‌های ناشی از غذا شود.

نگهداری مرغ در یخچال راحت است، اما بسیاری از افراد می‌خواهند بدانند که چه مدت می‌توانند گوشت مرغ را با خیال راحت در یخچال نگهداری کنند. این مقاله به شما کمک می‌کند تا بفهمید مرغ چقدر در یخچال دوام می‌آورد.

 

گوشت مرغ در یخچال چقدر دوام می آورد؟

مرغ خام را می‌توان تقریباً 1 تا 2 روز در یخچال نگهداری کرد. همین امر در مورد بوقلمون خام و سایر طیور نیز صدق می‌کند . در همین حال مرغ پخته تقریباً 3-4 روز در یخچال سالم باقی می‌ماند. نگهداری مرغ در یخچال به کند شدن رشد باکتری‌ها کمک می‌کند، زیرا باکتری‌ها در دمای زیر 40 درجه فارنهایت (4 درجه سانتی گراد) دیرتر رشد می‌کنند.

علاوه بر این مرغ خام بهتر است در یک ظرف در بسته نگهداری شود تا مانع از آلوده شدن سایر غذاها شود، تا از نشت آب آن و آلوده شدن سایر غذاها جلوگیری شود. مرغ پخته شده را باید در ظرفی محکم در یخچال نگهداری کنید. اگر نیاز دارید مرغ را بیش از چند روز نگهداری کنید، بهتر است آن را در فریزر خود نگهداری کنید.

قطعات مرغ خام را می‌توانید در فریزر تا 9 ماه نگهداری کنید، در حالی که یک مرغ کامل را می‌توان تا یک سال منجمد کرد. مرغ پخته شده را می‌توان به مدت 2 تا 6 ماه در فریزر نگهداری کرد .

خرید سینه مرغ

 

چگونه تشخیص دهیم گوشت مرغ خراب شده است؟

اگر مرغ را بیش از چند روز در یخچال گذاشته‌اید، احتمال دارد که خراب شده باشد.

در زیر چند روش برای تشخیص اینکه مرغ در یخچال شما خراب شده است آورده شده است.

  • تاریخ گوشت مرغ  گذشته است: مرغ خام و پخته  بهتر است تا قبل از تاریخ انقضا مصرف شود. در غیر این صورت احتمالاً فاسد شده است.
  • تغییرات در رنگ در مرغ : مرغ خام و پخته شده که شروع به رنگ سبز خاکستری کرده است فاسد شده است. لکه‌های کپک خاکستری به سبز نشان دهنده رشد باکتری‌ها است.
  • بو مرغ: مرغ خام و پخته بوی اسیدی از خود منتشر می‌کنند که شبیه بوی آمونیاک است. با این حال اگر مرغ با سس‌، گیاهان یا ادویه جات معطر شده باشد تشخیص این بو دشوار است.
  • توجه به بافت مرغ: مرغی که دارای بافت لزج است خراب شده است. شستن مرغ باکتری‌ها را از بین نمی‌برد. در عوض، انجام این کار می‌تواند باکتری‌ها را از طیور به سایر غذاها، ظروف و سطوح منتقل کرده و باعث آلودگی شود.

اگر فکر می‌کنید مرغ در یخچال شما خراب شده است، آن را دور بیندازید.

 

خطرات خوردن گوشت مرغ خراب

خوردن مرغ خراب می‌تواند باعث بیماری‌های از غذا شود که به مسمومیت غذایی نیز معروف  است. مرغ خطر زیادی برای ایجاد مسمومیت غذایی دارد، زیرا ممکن است به باکتری‌هایی مانند کمپیلوباکتر، سالمونلا و سایر موارد آلوده باشد  به طور معمول هنگامی که مرغ تازه را به طور کامل می‌پذید، این باکتری‌ها از بین می‌روند. با این حال  شما هنوز هم باید از پختن و خوردن مرغ فاسد اجتناب کنید.

اگرچه گرم کردن مجدد یا پختن می‌تواند باکتری های سطحی را از بین ببرد، اما برخی از سموم تولید شده توسط باکتری‌ها را از بین نمی‌برد، که در صورت خوردن آنها می‌تواند مسمومیت غذایی ایجاد کند. مسمومیت غذایی می‌تواند علائم ناراحت کننده و گاهی خطرناکی را ایجاد کند، از جمله تب بالا (بالای 101.5 درجه فارنهایت یا 38.6 درجه سانتی گراد)، لرز،تهوع، استفراغ،اسهال و کم آبی بدن را شامل شود.

 

نتیجه نهایی

مرغ خام 1 تا 2 روز در یخچال باقی می‌ماند، در حالی که مرغ پخته شده 3-4 روز طول می کشد. برای تشخیص اینکه مرغ فاسد شده است، تاریخ  انقضای آن را بررسی کنید و علائم فساد مانند تغییرات در بو، بافت و رنگ را جستجو کنید.

از خوردن مرغ فاسد خودداری کنید، زیرا می‌تواند باعث مسمومیت غذایی شود، حتی اگر آن را کاملاً بپزید.

 

مطالعه بیشتر: روش یخ زدایی صحیح گوشت مرغ

دیدگاه شما:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط: