روناک پروتئین

نکات ضرروی برای نگهداری و حفظ سلامت گوشت مرغ

روش نگهداری صحیح گوشت مرغ

دیدگاه شما:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط:

نکات ضرروی برای نگهداری و حفظ سلامت گوشت مرغ

روش نگهداری صحیح گوشت مرغ

گوشت مرغ از جمله گوشت‌هایی است که می‌تواند حامل باکتری سالمونا باشد که باعث مسمومیت غذایی می‌شود. بنابراین در فرآیند خرید و نگهداری گوشت مرغ و تهیه این گوشت نکاتی را باید رعایت کنید تا دچار مسمومیت غذایی نشوید، با رعایت این نکات ساده شما می‌توانید باعث حفظ سلامتی خود شوید.

 

نگهداری گوشت مرغ در یخچال

مرغ تازه برای افزایش ماندگاری و جلوگیری از رشد باکتری‌های مضر باید سرد نگه داشته شود. دما یکی از عواملی است که در رشد باکتریها نقش دارد.

مرغی که از فروشگاه خریداری می‌کنید بلافاصله باید در یخچال نگهداری شود تا مانع از خرابی و رشد باکتری‌ها شود.  توصیه می‌شود که مرغ تازه ظرف 48 ساعت مصرف شود، در صورتی که می‌خواهید مرغ را برای مدت زمان بشتر نگهداری نمایید، باید آن را فریز کنید.

 

باید و نبایدهای یخ زدایی مرغ منجمد

نکته اولی که باید به آن توجه کنید این است که روی پیشخوان آشپزخانه یا مایرکووویو یخ زدایی نکنید، طبق منابع مختلف یخ زدایی گوشت و مرغ در مایکروویو قابل قبول است اگر دارای تنظیم یخ زدایی باشد. دلیل این امر ساده است؛ امواج مایکروویو گرما تولید می‌کنند که باعث رشد باکتری‌ها می‌شود.

روش صحیح آب کردن مرغ منجمد مستلزم برنامه ریزی از قبل برای زمان مورد نیاز ذوب شدن آن در یخچال است. مر‌غ‌های کامل ممکن است تا دو روز طول بکشد تا به این روش کاملاً آب شوند، در حالی که سینه‌های بدون استخوان باید یک شبه آب شوند. هنگامی که محصول ذوب شد، باید حداکثر یک روز قبل از پخت در یخچال نگهداری شود و بدون انجماد مجدد پس از ذوب شدن، در عرض یک روز از آن استفاده کنید .

 

از رشد باکتری های مضر جلوگیری کنید

مرغ خام یا نیم پز همانند گوشت قرمز، ماهی یا هر محصول غذایی حیوانی حاوی باکترهای خاصی می‌باشد. اگر این باکتری ها فرصت تکثیر پیدا کند می‌توانند باعث بیماری شما شوند. بنابراین برای جلوگیری از بیماری باید مانع رشد این باکتری‌ها بشویم. این کار را می‌توانید با نگهداری در یخچال یا فریز کردن آن انجام دهید. یا این باکتری‌ها را کامل از بین ببرید که این امر با پختن کامل قابل انجام است.

به یاد داشته باشید که انجماد، باکتری‌‌ها را از بین نمی‌برد بلکه رشد آنها را کند می‌کند و تنها را برای از بین بردن آنها پختن کامل غذا است.

 

جلوگیری از آلودگی متقاطع

یکی دیگر از نگرانی‌هایی که در مورد طیور نپخته، آلودگی متقاطع است، که اصطلاحی است برای زمانی که مرغ خام (یا فقط آب آن) به نحوی با سایر مواد غذایی مانند سبزیجات، قبل از پخته شدن به نحوی تماس پیدا کند.

به عنوان مثال، اگر در آشپزی شما مرغ خام را روی تخته برش دهید و سپس گوجه فرنگی تازه را روی همان تخته برش بدون اینکه تخته را بشویید، برش دهید. آلودگی متقاطع ممکن است در یخچال نیز اتفاق بیفتد. مرغ خام ممکن است نشت کند و آب آن سایر مواد غذایی موجود در قفسه پایین را نیز آلوده کند.

برای جلوگیری از این موضوع مرغ را محکم بسته بندی کنید و در پایین ترین قفسه نگهداری کنید تا مانع آلودگی سایر مواد غذایی موجود در فریزر شوید.

 

مرغ خود را کاملاً بپزید

اطمینان از پختن کامل مرغ یک راه مناسب برای پیشگیری از مسمومیت غذایی است. همانطور که در بالا اشاره کردیم  راه از بین بردن باکتری‌های مضر پختن کامل مرغ است، در این صورت است که باکتری‌های آن از بین رفته و دچار بیماری یا مسمومیت غذایی نمی‌شویم.

 

مطالعه بیشتر: چگونه تشخیص دهیم مرغ فاسد شده است؟

دیدگاه شما:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط: