روناک پروتئین

آیا بدن می تواند پروتئین تولید کند؟

آیا بدن می تواند پروتئین تولید کند

دیدگاه شما:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط:

آیا بدن می تواند پروتئین تولید کند؟

آیا بدن می تواند پروتئین تولید کند

 

پروتئین‌ها زنجیره‌ای از اسید‌های آمینه هستند که توسط پیوندهای شیمیایی به یکدیگر متصل شده‌اند. اسیدهای آمینه که بلوک‌های سازنده پروتئین نیز نامیده می‌شوند به سه دسته تقسیم بندی می‌شوند: آمینو اسیدهای ضروری که بدن قادر به ساخت آنها نیست و آمینو اسیدهای غیرضروری و شرطی که بدن می‌تواند آنها را سنتز کند.

اگر مقدار کافی از یک اسید آمینه ضروری از غذا به دست نیاید، بدن آن اسید آمینه را از بافت عضلانی و سایر منابع پروتئین در بدن می‌گیرد.

 

اسیدهای آمینه ضروری

نه اسید آمینه ضروری شامل هیستیدین، ایزولوسین، لوسین، لیزین، متیونین، فنیل آلانین، ترئونین، تریپیتوفان و والین است. بدن نمی‌تواند اسیدهای آمینه ضروری را تولید کند. بهترین منابع غذایی برای اسیدهای آمینه‌، پروتئین های حیوانی مانند: گوشت گوساله، گوشت گوسفندی، گوشت مرغ، تخم مرغ یا محصولات لبنی هستند، زیرا حاوی تمام اسیدهای آمینه ضروری هستند.

اسیدهای آمینه در غذاهای گیاهی از جمله سبزیجات، لوبیا، غلات، آجیل و دانه‌ها نیز یافت می‌شوند. با این حال منابع گیاهی باید ترکیب شوند زیرا آنها حاوی تمام اسیدهای آمینه ضروری نیستند. یک مثال برنج و لوبیا است که در صورت ترکیب یک پروتئین کامل را تشکیل می‌دهند.

 

اسیدهای آمینه غیر ضروری

علاوه بر آمینو اسیدهای مشتق شده از متابولیسم پروتئین، از مواد شیمیایی موجود در بدن برای تولید اسیدهای آمینه غیر ضروری استفاده می‌شود. اسیدهای آمینه غیرضروری شامل آلانین، آسیاراژین، اسید آسیارتیک و اسید گلوتامینک می‌باشد.

آمینو اسیدهای شرطی

بدن همچنین اسیدهای آمینه غیر ضروری مشروط تولید می‌کند. اسیدهای آمینه این گروه تنها زمانی مورد نیاز هستند که بدن بیمار یا تحت استرس باشد. آمینو اسیدهای شرطی شامل آرژنین، سیستئین،گلوتامین،تیروزین، گلیسین، اورنیتین، پرولین و سرین هستند.

خرید گوشت مرغ

عملکردهای پروتئین

پروتئین‌ها تقریباً در تمام عملکرهای سلولی نقش اساسی دارند. آنتی بادیها از ایمنی محافظت می‌کنند. پروتئین‌های اکتین و میوزین به حرکت و انقباض ماهیچه‌ها از جمله عضله قلب کمک می‌کنند. حامل‌های پروتئین به انتقال مولکول‌هایی مانند هموگلوبین در خون کمک می‌کنند که اکسیژن را به بافت‌های سراسر بدن برساند.

همچنین در رشد استخوان و ترمیم بافت‌ها مانند ماهیچه‌ها نقش دارد. اندام‌ها، رباط‌ها، غدد،ناخن‌ها و مو از پروتئین ساخته شده‌اند. آنزیم‌ها مولکول‌های پروتئینی هستند که به عنوان کاتالیزور در هضم و عملکردهای حیاتی عمل می‌کنند. برخی از هورمون‌ها پروتئین هستند، مانند انسولین که قند خون را تنظیم می‌کند. سلولهای غدد هیپوفیز یک هورمون پروتئینی تولید می‌کنند که رشد و متابولیسم را کنترل می‌کند.

 

مطالعه بیشتر: چگونه پروتئین به کاهش طبیعی وزن کمک می کند

دیدگاه شما:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط: