روناک پروتئین

آیا گوشت مرغ منبع خوبی از آهن است؟

بررسی آهن موجود در گوشت مرغ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط:

آیا گوشت مرغ منبع خوبی از آهن است؟

بررسی آهن موجود در گوشت مرغ

 

گوشت مرغ به‌عنوان یک منبع غذایی پراستفاده و مفید، دارای خواص بسیاری است. آهن موجود در مرغ و سایر منابع حیوانی راحت‌تر از آهن موجود در گیاهان جذب می‌شود.

اهمیت دریافت آهن برای بدن

بر اساس انتشارات سلامت دانشگاه هاروارد، بیش از 25 درصد از جمعیت جهان دارای سطوح پایین آهن هستند. کمبود آهن می‌تواند منجر به اختلالات جسمی و شناختی و تأخیر در رشد شود. آهن همچنین برای عملکرد صحیح سیستم ایمنی و جلوگیری از بیماری‌های حیاتی است. طبق گفته دانشگاه هاروارد بدون آهن کافی ممکن است احساس خستگی، ضعف، سرگیجه یا تنگی نفس شوید.

انواع آهن موجود در مواد غذایی

دو نوع آهن وجود دارد: نوعی از آهن که از منابع حیوانی به دست می‌آید، مانند آهن موجود در مرغ که به آن آهن هِم می‌گویند و نوعی که از گیاهان به دست می‌آید که به آن آهن غیرهِم گفته می‌شود. آهن هِم راحت‌تر در بدن شما جذب می‌شود.

بنابراین آهن موجود در گوشت قرمز مانند گوشت گوساله و گوسفند و گوشت سفید مانند گوشت مرغ بهتر از آهن اسفناج و آهن موجود در تخم‌مرغ بهتر از آهن موجود در لوبیا جذب می‌شود.

نیمی از سینه مرغ بر اساس رژیم غذایی 2000 کالری حاوی 6 درصد از ارزش روزانه شما برای آهن است و در میان 10 غذای برتر دارای آهن است. به گفته USDA یک‌تکه سینه مرغ 150 گرمی بدون چربی پخته‌شده حاوی 5 درصد از ارزش غذایی روزانه شما است.

گوشت مرغ منبع خوبی از آهن است. مصرف 100 گرم گوشت مرغ سه درصد از مقدار نیاز روزانه آهن برای بدن را تأمین می‌کند. آهن یکی از مواد مغذی مهم برای بدن است که در تولید هموگلوبین (کمک به حفظ و رشد استخوان‌ها و ایجاد سلول‌های جدید) بدن نقش دارد. همچنین آهن به‌عنوان یکی از مواد مغذی مهم برای مادران باردار و شیرده نیز شناخته‌شده است. بااین‌حال، برای بهبود جذب آهن، می‌توان از منابع دیگر غذایی مانند سبزیجات، ماهی و مصرف ویتامین c در همان وعده غذایی استفاده کرد. همچنین آهن به حفظ سلامتی پوست، مو و ناخن‌ها کمک می‌کند.

لیست غذاهای غنی از آهن

فهرست غذاهای غنی از آهن زیر به شما کمک می‌کند منابعی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید که می‌تواند از کمبود آهن و علائم آن جلوگیری کند. به یاد داشته باشید که فقط میزان آهن موجود در یک غذای خاص نیست، بلکه سرعت جذب آن نیز مهم است.

لیست چند مورد از میوه‌ها و سبزیجات سرشار از آهن شامل موارد زیر است:

-سبزیجات خشک

-زر آلو خشک

-اسفناج

-قارچ سفید

-لوبیا سبز

-و…

لیست منابع حیوانی سرشار از آهن شامل موارد زیر است:

-جگر

-گوشت گوسفند

-گوشت گوساله

-گوشت گوسفند

-گوشت بوقلمون

-ماهی قزل‌آلا

-سینه مرغ

-و…

سایر منابع غذاهای غنی از آهن شامل غذاهای غنی‌شده مانند غلات و همچنین پودر کاکائو، جلبک دریایی، خاویار و جوانه گندم است.

گوشت مرغ منبع خوبی از آهن است، بااین‌حال برخی از عوامل مانند نوع گوشت، نحوه پخت و مصرف همراه مواد غذایی دیگر، می‌تواند جذب آهن توسط بدن را تحت‌الشعاع قرار دهد. برای مثال گوشت مرغ سرخ‌شده بیشترین مقدار آهن را دارد، اما می‌تواند باعث افزایش چربی‌های اشباع‌شده و کلسترول در بدن شود. بهترین روش پخت گوشت مرغ، آب پز یا پخت درون فر است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط: