روناک پروتئین

حقایق تغذیه ای در مورد گوشت که نمیتوانید نادیده بگیرید

بررسی ارزش غذایی گوشت سفید و گوشت قرمز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط:

حقایق تغذیه ای در مورد گوشت که نمیتوانید نادیده بگیرید

بررسی ارزش غذایی گوشت سفید و گوشت قرمز

 

گوشت یه منبع مناسب غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است که به ندرت در سایر مواد غذایی یافت می‌شود.  هم چنین یک غذای اجباری در برنامه‌های غذایی خاص است زیرا منبع غنی از پروتئین برای بدن انسان است.

برعکس، گروه معدودی از افراد مصرف آن را نامطلوب یا غیر ضروری می‌دانند. موافقان و مخالفان در هر دو طرف موضوع وجود دارند که دلایل متفاوتی برای مخالفت خود دارند. با این حال، با وجود اختلاف نظرها، برخی از حقایق تغذیه‌ای در مورد گوشت را نمی توان نادیده گرفت زیرا طیف گسترده‌ای از مواد مغذی ضروری را در اختیار ما قرار می‌دهد. در ابتدا بهتر است انواع مختلف گوشت را ذکر کنیم.

  1. گوشت قرمز که به طور خاص از پستانداران استخراج می‌شود، سرشار از پروتئین غنی از آهن میوگلوبین است. منابع حیوانی گوشت گاو، گوشت گوسفند،بره، گوساله ،بز و … است.
  2. گوشت سفیددر مقایسه با گوشت قرمز، رنگ روشن‌تری دارد و معولاً از طیور و آبزیان گرفته می شود. این نوع گوشت از مرغ، اردک، بوقلمون، غاز، ماهی و برخی از پرندگان وحشی مانند بلدرچین و قرقاول به دست می آید.
  3. گوشت فرآوری شده که نسخه اصلاح شده گوشت قرمز و سفید از طریق پخت، دودی کردن، نمک زدن، خشک کردن یا سایر فرآیندهای نگهداری است که طعم آن را نیز افزایش می‌دهد. گوشت فرآوری شده شامل هات داگ، سوسیس، بیکن و … است.

اکنون که انواع مختلف گوشت آشنا شدیم، بیایید به حقایق تغذیه‌ای در مورد آن بپردازیم. بدون درک آنچه که گوشت برای ما فراهم می‌کند، نمی‌توانیم درک کنیم که چرا این گوشت بخشی از عادات غذایی بسیاری از مردم برای نسل ها بوده است.

 

پروتئین و اسیدهای آمینه گوشت

گوشت منبعی از پروتئین با کیفیت بالا است که حاوی تمام اسیدهای آمینه ضروری مورد نیاز برای سلامتی مطلوب است. اسیدهای آمینه به ساخت ماهیچه ها، تقویت سیستم ایمنی بدن و حفظ متابولیسم بدن انسان کمک می‌کند. از آنجایی که ما به طور طبیعی نمی‌توانیم تمام اسیدهای آمینه ضروری را تولید کنیم، مصرف مقدار کافی گوشت در رژیم غذایی ضروری است.

دریافت پروتئین گوشت در هر وعده (25 گرم در هر 85 گرم) به نسبت لبنیات (8 گرم در هر فنجان)، تخم مرغ (هر کدام 6 گرم)، حبوبات (12 گرم در هر ¾ فنجان)، سبزیجات یا آجیل (2 تا 5 گرم در هر وعده) بیشتر است. پروتئین تولید آنزیم‌ها و هورمون ها را تضمین می کند و به عنوان پایه ای برای استخوان ها، غضروف ها، پوست و خون سالم عمل می کند.

ویتامین B12 موجود در گوشت

گوشت حاوی ویتامین B12 می‌باشد.  ویتامین B12 عملکرد مغز و سیستم عصبی و متابولیسم را حفظ می‌کند و در عین حال به افزایش سطوح بالای انرژی کمک می‌کند که که به راحتی توسط بدن قابل جذب است.

روی و سلنیوم

گوشت همچنین حاوی مقدار مناسبی روی و سلنیوم است که مستقیماً مسئول تقویت سیستم ایمنی هستند که به مبارزه با استرس اکسیداتیو در بدن کمک می‌کند و تولید هورمون‌ها را بهینه می‌کند.

کنترل وزن

مصرف گوشت به حفظ و کاهش وزن نیز کمک می‌کند و برای مدت طولانی تری احساس سیری می‌دهد و در نتیجه گرسنگی را مهار و ولع غذایی را برطرف می‌کند.

آهن هِم

آهن هِم موجود در گوشت به راحتی توسط بدن جذب شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. با مصرف کافی آن می‌توان از کمبود آهن جلوگیری کرد.  گوشت قرمز مانند: گوشت گوساله و گوشت گوسفند حاوی ترکیباتی هستند که به طور بالقوه برای بدن انسان مفید است. این ترکیبات شامل اسید لینولئیک کونژوگه، کراتین و گلوتاتیون است.

گوشت‌های فرآوری شده مانند سوسیس، هات داگ نیز منابع خوبی از مواد مغذی هستند و به راحتی تهیه می‌شوند و برای یک وعده غذایی سریع ایده آل هستند. اما به دلیل داشتن نمک باید در حد اعتدال مصرف شوند.

اکنون این شما هستید که تصمیم می‌گیرید آیا می‌خواهید گوشت را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید و از مزایای تغذیه ای آن بهره مند شوید.

 

مطالعه بیشتر: فواید مصرف گوشت گوسفند برای بدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط: