روناک پروتئین

سوختگی فریزری گوشت چیست؟

سوختگی فریزری گوشت

دیدگاه شما:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط:

سوختگی فریزری گوشت چیست؟

سوختگی فریزری گوشت

 

احتمالاً برای شما هم این اتفاق افتاده است که یک بسته گوشت از انتهای فریزر پیدا می‌کنید که چندان کیفیت مطلوبی ندارد. اگر مواد غذایی مانند گوشت، مرغ، ماهی، سبزیجات، میوه و … در فریزر دارای بافتی خشک، سفت و چروکیده داشته باشد و در ظاهر آن تغییر رنگ ایجاد شده باشد یا بلورهای یخ با ضخامت زیاد دور آن ایجاد شده است به احتمال زیاد گوشت در سرمای فریزر سوخته است. در این مطلب قصد داریم با پدیده سوختگی فریزر آشنا شویم و  اینکه آیا مصرف گوشت که در فریزر سوخته است مضر است یا خیر، همچنین راهکارهایی برای جلوگیری از سوختگی فریزر بیان کنیم.

 

سوختگی فریزر چیست؟

پدیده سوختگی فریزر گوشت به علت از دست دادن رطوبت است و این سوختگی برای هر بسته مواد غذایی که به مدت طولانی منجمد شده است اتفاق می‌افتد.

همه مواد غذایی از جمله گوشت حاوی آب هستند که در صورت یخ زدن به  هزاران کریستال یخ تبدیل می‌شوند. از دست دادن مولکولهای آب باعث کاهش آب در بافت مواد غذایی می‌شود و در نتیجه غذایی که فریز شده سف، خشک و چروکیده خواهد شد. همچنین به علت از دست دادن آب، اکسیژن فرصتی برای ایجاد تغییر در طعم و مواد غذایی را پیدا می‌کند.

تغییر طعم و رنگ در اثر فریز شدن در گوشت، مرغ و ماهی که به صورت نامناسب بسته بندی شده است بسیار متداول است. سوختگی فریزر زمانی رخ خواهد داد که گوشت رطوبت خود را از دست بدهد و در نتیجه اکسیژن بافت مواد غذایی را سف و خشک می‌کند و همچنین رنگ بافت مواد غذایی فریز شده نیز تغییر خواهد نمود.

سوختگی فریزری کیفیت اولیه یک ماده غذایی مانند گوشت را کم می‌کند اما باعث خرابی و فساد آن نمی‌شود. درنتیجه مواد غذایی سوخته در فریزر ممکن است بعد از پخته شدن، طعم یا بافت ناخوشایندی داشته باشد، اما خوردن آن خطری نخواهد داشت.

 شما می‌توانید قسمت‌هایی از مواد غذایی که دچار سوختگی فریزر شده است را جدا کنید و بعد آن را مصرف کنید. هر چند کیفیت این مواد غذایی با نمونه سالم و تازه آن یکسان نخواهد بود.

 

خرید گوشت گوساله

 

روش تشخیص سوختگی فریزری گوشت؟

هر ماده غذایی که در فریزر ذخیره می‌شود ممکن است دچار سوختگی فریزر شود. بافت گوشت مرغ و ماهی که دچار سوختگی فریزر شده است بافت چرمی قهوه‌ای تیره یا سفید مایل به خاکستری پیدا می‌کند. گوشت قرمز از جمله گوشت گوساله می‌توانند قرمز مایل به قرمز قهوه‌ای یا حتی قهوه‌ای مایل به خاکستری شود. طیور مانند بوقلمون یا مرغ به رنگ بژ  کم رنگ یا بژ خاکستری متمایل شوند.

حتی بیشتر از گوشت قرمز، تکه‌های گوشت مانند گوشت سینه بدون پوست ممکن است در کناره‌های آن لکه‌های رنگی ایجاد شود. این لکه‌ها ممکن است سفید به نظر برسند و شبیه چربی باشند. هنگام پخت انواع گوشت، بافت قسمت‌های سوخته شده در فریزر ممکن است خشک و سخت باشد.

 

علت لکه های سفید روی مرغ منجمد چیست؟

اگر هوای گرم وارد کیسه فریزر یا ظرف غذا شود و لکه‌های سفیدی را روی آن ببینید، در این حالت سوختگی فریزری را مشاهده می‌کنید. سوختگی فریزری در مرغ به شکل لکه‌های سفید با علامت‌های نشان داده می‌شود که چربی نیستند؛ ضمن آن که این لکه ها نسبت به پوست اطراف زبرتر و برجسته‌تر هستند. علت لکه‌های سفید روی مرغ یخ زده همین بلورهای یخ خشک شده هستند که در معرض هوا قرار گرفته‌اند. هرچند مصرف مرغ در این حالت خطری برای سلامتی ندارد، اما طعم مرغ ناخوشایند خواهد بود.

این موضوع برای گوشت قرمز نیز صادق است. بنابراین اگر قسمتی از گوشت یا مرغ بیرون از نایلون فریزر بماند یا نایلون سوراخ شده و هوا بکشد، سرمازدگی یا سوختن فریزری اتفاق می‌افتد.

سوختگی فریزری گوشت

 

روش جلوگیری از سوختگی فریزر

اصلی‌ترین نکته برای جلوگیری از سوختگی فریزر، جلوگیری از خروج رطوبت است. برای اینکار دمای فریزر را ثابت نگه دارید و نگذارید هوای سرد بیرون رود. در نتیجه کمتر باز و بست کردن درب فریزر به یخ زدن سریع مواد غذایی و جلوگیری از سوختگی فریزری کمک می‌کند.

1- استفاده از دمای مناسب برای فریزر:

تنظیم دما برای جلوگیری از سوختن فریزر در اولویت است. هر زمانی که شما مواد غذایی را منجمد می‌کنید، مطمئن شوید که فریزر در دمای مناسب تنظیم شده باشد. شما می‌توانید با نگه داشتن فریزر در منفی 18 درجه یا کمتر از سوختگی مواد غذایی را در فریزر به حداقل برسانید. در این دما غذا سریعتر منجمد می‌شود و فرآیند انجماد با کریستال‌های کوچکتری انجام می‌شود. بلورهای کوچکتر کمتر به بافت مواد غذایی آسیب می‌زنند و احتمال سوختگی را پایین می‌آورند.

اگر فریزر روی دمای منفی 18 درجه تنظیم شده باشد. باکتری‌ها و سایر عوامل بیماری زای خطرناک رشد نمی‌کنند و مصرف این مواد غذایی برای سلامتی مشکلی نخواهد داشت.

2- در بسته‌های کوچک مواد غذایی را فریز کنید:

اگر فریزر را به طور هم زمان با مواد غذایی با حجم بالا پر کنید باعث افزایش دما می‌شود و پایین آوردن دما و رسیدن آن به نقطه انجماد به زمان بیشتری احتیاج دارد. برای بهبود در کارکرد فریزر مواد غذایی را در چند دسته فریز کنید تا به موتور یخچال فشار وارد نشود.

3- از ظروف مناسب فریزر استفاده کنید:

بسته بندی صحیح مواد غذایی موجب به حداقل رساندن تماس اکسیژن با بافت مواد غذایی خواهد شد. به عنوان مثال گوشت قرمز و گوشت مرغ را در کاغذهای مخصوص فریزر یا کیسه‌های پلاستیکی بپیچید و سپس به طور کامل آن را با فویل بپوشانید.

از ظروف مناسب برای انجماد در فریزر استفاده کنید. شما می‌توانید از کیسه‌های فریزر، ظروف پلاستیکی آماده فریزر استفاده کنید. اگر از کیسه فریزر استفاده می‌کنید، سعی کنید تا آنجا که ممکن است هوا را از آن خارج کنید.

4- استفاده به موقع از مواد غذایی

بهترین راه برای جلوگیری از سوختگی فریزر، استفاده سریع از مواد غذایی منجمد است. در زمان خرید مواد غذایی، فقط آنچه را که برای 2 تا 4 ماه آینده نیاز دارید مصرف کنید، باید بخرید. همچنین هنگام بسته بندی مواد غذایی، به منظور قرار دادن آنها داخل فریزر، حتما تاریخ اولین روز انجماد را با کمک برچسب روی هر بسته مشخص کنید تا بتوانید ابتدا از قدیمی ترین بسته شروع کنید.

 

جمع بندی

در این مطلب به علل و روش های جلوگیری  از سوختگی فریزری پرداختیم.لازم است که از کیسه مخصوص فریزری استفاده کنید و از ورود هوا به داخل کیسه دقت کنید. همچنین سعی کنید تا مواد غذایی فریزری را طی مدت 9 ماه مصرف کنید.زیرا این مواد تاریخ انقضای محدودی دارند  و بهتر است پس از این تاریخ مورد استفاده قرار نگیرد.

 

مطالعه بیشتر: رفع بوی گوشت قرمز در انواع غذا

دیدگاه شما:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط: