روناک پروتئین

مرینیت کردن گوشت‌‌ها قبل از پخت

مزه دار کردن گوشت

دیدگاه شما:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط:

مرینیت کردن گوشت‌‌ها قبل از پخت

مزه دار کردن گوشت

 

مرینیت کردن ( مزه دار کردن) یک راه ساده برای خوش رنگ وخوش طعم کردن گوشت می‌باشد. این ترکیب ساده از مواد می‌توانند با هم ترکیب شوند و تقریباً طعم و رطوبت را به هر چیزی اضافه کنند. برخی از مواد تشکیل دهنده مانند نمک به  فراتر از سطح گوشت نفوذ می‌کنند و سطح جدید از طعم را به پخت و پز اضافه می‌کنند.

در این مقاله در مورد اینکه یک مرینت خوب چه تاثیری در غذای شما دارد صحبت می‌کنیم و نکاتی را برای  یک مرینیت خوب به شما معرفی می‌کنیم.

مرینیت ساده‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید و مرینیت‌هایی که به درستی انجام شوند می‌توانند گوشت را نرم کنند، رطوبت آن را افزایش دهند و باعث افزایش طعم غذا شوند و برش‌های سخت گوشت را بسیار خوش طعم‌تر کنند.

 

مرینیت چیست؟

مزه دار کردن فرآیندی است که در آن گوشت‌ها را قبل از پختن در یک مایع چاشنی به نام مرینیت خیسانده می‌شوند. مرینیت‌ها اغلب از اسید( مانند سرکه یا آب مرکبات) یا یک آنزیم( مانند انبه یا کیوی) برای بهبود طعم و تغییر بافت سطح گوشت استفاده می‌شود.  اسید یا آنزیم موجود در مرینیت باعث ضعیف شدن بافت سطح گوشت می‌شود، اما باید به میزان مناسب و در زمان کوتاه مورد استفاده قرار بگیرد. در غیر این صورت گوشت نرم، سفت و خشک می‌شود. یک مرینیت خوب باید یک تعال مناسبی بین اسید، روغن و چاشنی‌ها داشته باشد.

 

طعم دار کردن سطح گوشت

خیساندن یک تکه گوشت در مواد مرینیت فقط تا حدی به سطح گوشت نفوذ می کند، در بهترین حالت چند میلی متر به داخل گوشت نفوذ می کند. این تکنیک برای برش های نازکتر و مسطح یا تکه‌های گوشتی که به صورت مکعبی برش داده شده است مناسب می باشد.

به عنوان مثال زمانی که شما از عسل، زنجبیل و سس سویا مرینیت درست می‌کنید، عسل و زنجبیل در قسمت بیرونی گوشت باقی می‌ماند، اما نمک موجود در سسس سویا می تواند به بخش عمیق تر گوشت نفوذ کند.

 

طعم دار کردن داخل گوشت

در این روش نمک در ابتدا با فرآیند اسمز مایع داخل گوشت را خارج می‌کند. سپس آب نمک در حالی که ساختار ماهیچه‌ای گوشت را تجزیه می‌کند دوباره به داخل گوشت نفوذ می‌کند. آب نمک طعم‌های محلول در آب مانند سیر و پیاز را به داخل گوشت وارد می‌کند. همچنین روغن‌ها برای انتقال طعم های محلول در چربی از چاشنی‌هایی مانند سبزی ها، فلفل و برخی ادویه‌ها بر روی سطح گوشت استفاده می‌شود.

مرینیت کردن گوشت گوساله

 

فواید مرینیت کردن انواع گوشت

روش‌های زیادی برای مرینیت کردن گوشت وجود دارد که برای هر غذا با هم متفاوت است و شما می‌توانید با چند مواد یه طعم بی‌نظیری به گوشت خود اضافه کنید، انتخاب با شماست که گوشت را دودی، ادویه دار یا شیرین کنید. زمانی که شما مرینیت می‌کنید، استیک می‌تواند در دهان شما آب شود و سینه مرغ کبابی بسیار آبدار و خوش طعم باشد. مرینیت‌ها گوشت‌های بدون چربی را که معمولاً خشک هستند نرم می‌کنند و برش‌های سفت‌تر گوشت را خوش مزه‌تر می‌کنند.

مشابه آب نمک مرینیت کردن روشی موثر برای وارد کردن رطوبت اضافی به داخل گوشت است که در هنگام پختن خشک می‌شود و باعث نرم تر شدن چیزی که مرینیت می‌کنید می‌گردد. شاید با خود فکر کنید که آب نمک برای انجام این کار کافی است، در حالی که مرینیت بسیار بیشتر از این است، استفاده از اسید، چربی، گیاهان، ادویه جات، چاشنی‌ها، ترشی جات، شکر، نمک  نه تنها برای لطیف کردن، بلکه برای افزایش طعم غذای شما در بسیار مناسب می‌باشند.

خرید فیله گوسفند

مزیت مرینیت برای سلامتی بدن

درست کردن مرینیت‌ها به شما این امکان را می‌دهند که موادی که در داخل آن استفاده می‌کنید را کنترل کنید، که بسیار بهتر از خرید یک شیشه مرینیت آماده می‌باشد. همچنین استفاده از مرینیت‌ها می‌تواند به کاهش ترکیبات سرطان زا ناشی از کباب کردن  و گریل کردن با حرارت بالا کمک کند.

این عوامل که به نام آمین های هتروسیکلیک (HCAs)و هیدروکربن‌های حلقه ای (PAHs) شناخته می‌شوند و با استفاده از مرینیت می‌توانید این عوامل را کاهش دهید.

 

مواد اولیه مرینیت

چربی: شما برای مرینیت به مقداری چربی احتیاج دارید زیرا به انتقال طعم‌های محلول در چربی به گوشت و همچنین به حفظ رطوب کمک می‌کند. از جمله چربی‌ها می‌توان به روغن زیتون، روغن کنجد، ماست، دوغ و سس مایونز اشاره نمود.

نمک: نمک به طعم‌های محول در آب کمک می‌کند تا به بافت گوشت نفوذ کرده و پس از پخت باقی بماند. نمک همچنین پروتئین موجود در گوشت را بازسازی می‌کند تا شکاف‌های بیشتری برای پر کردن رطوبت ایجاد کند.

همچنین فیبرهای عظلانی گوشت را شل می‌کند تا جویدن برش‌های سخت آسان تر شود. نمونه‌هایی از مواد شور شامل آب ترشی، نمک دریا و سس سویا است.

اسید: پروتئین‌های سطحی گوشت را ضعیف می‌کند و به طور طبیعی طعم آن را افزایش می‌دهد. از جمله مواد اسیدی می‌توان به آب مرکبات، آب ترشی، سرکه بالزامیک، سرکه سیب، سس تند و دوغ اشاره نمود.

آنزیم ها: به تجزیه بافت همبند گوشت کمک می‌کند. می‌توانید از پاپایا یا پاپائین( آنزیم هضم دهنده پروتئین که به عنوان نرم کننده معمولی گوشت استفاده می‌شود) استفاده کرد.

ادویه ها: با مخلوط پودر فلفل قرمز، چاشنی ادوبو، دانه فلفل، زنجبیل، رب کاری، خمیر تمرهندی و خردل می‌توانید گوشت را مرینیت کنید.

سبزی ها: افزودن گیاهان تازه یا خشک می‌تواند مرینیت را تقویت کند. آویشن، پیازچه، ریحان، مرزنجوش، ترخون، شوید، نعناع، پونه کوهی، جعفری گزینه‌های مناسبی برای استفاده می‌باشند.

شکر: افزودن نوعی شیرین کننده به پیچیدگی غذایی که درست می‌کند می‌افزاید. سس کچاپ، عسل، سس باربیکیو و حتی نوشابه را می‌توانید برای شیرین کردن مرینیت استفاده کنید.

 

مزایا و معایب مرینیت

اگرچه مرینیت کردن آسان و کاملاً سازگار است، اما باید مواردی را در نظر داشت.

زمان: مرینیت کردن طولانی مدت برخی از مواد غذایی می‌تواند منجر به سفت، خشک یا بافت ضعیف شود.

افزودن اسید: اسید زیاد در مرینیت می‌تواند مرغ یا گوشت را خشک و سفت کند، بنابراین تعادل مناسب روغن، اسید، شکر و نمک بسیار مهم است.

شکر: مرینیت حاوی شیرین کننده‌هایی مانند: شکر، عسل سریعتر می‌سوزد، بنابراین مراقب غذا باشید و هرچیزی را که کباب می‌کنید، اگر شروع به سوختن کرد روی حرارت غیر مستقیم قرار دهید.

 

چگونه گوشت را با خیال راحت مرینیت کنیم

از آنجایی که غذاهای دریایی خام، گوشت مرغ، گوشت قرمز ممکن است حاوی باکتری‌های مضری باشند که می‌توانند مرینیت را آلوده کنند رعایت چند نکته ایمنی مهم است.

1- در یخچال مرینیت کنید: سرد نگه داشتن غذای خام در حین مرینیت کردن، از رشد باکتری‌ها جلوگیری می‌کند. هرگز گوشت را در دمای اتاق مرینیت نکنید و مواد غذایی مرینیت شده را در یخچال نگهداری کنید.

2- از مرینیت مجدد استفاده نکنید: اگر می‌خواهید سس را در کنار غذای کباب خود سرو کنید، حتما مرینیت اضافی درست کنید، اما آن را در ظرف جداگانه ای قرار دهید و هرگز مرینیتی که با آن گوشت نپخته، مرغ یا غذای دریایی تماس پیدا کرده است سرو نکنید.

3- استفاده ازمواد غیر واکنشی: اسید موجود در مرینیت‌ها می‌تواند با برخی از فلزات و لعاب‌های سفالی واکنش نشان دهد، بنابراین از شیشه و پلاستیک ایمن برای مرینیت کردن غذاها استفاده کنید. هرگز در ظروف آلومینیومی یا فویل آلومینیومی مرینیت درست نکنید.

 

مدت زمان مرینیت غذاها

بسته به نوع دستورالعمل مرینیتی که استفاده می‌کنید، گوشت‌ها را می‌توانید از 30 دقیقه تا یک شب در یخچال مرینیت کنید. سبزیجات فقط باید تا 10 دقیقه مرینیت شوند. با استفاده از اسید و آنزیم، مراقب باشید که گوشت را پیش از حد مرینیت نکنید، زیرا قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اسید می تواند باعث سفت شدن گوشت شود، یا به خصوص در مورد مواد غذایی دریایی، به طور کامل تجزیه شود.

 

مرینیت کردن گوشت مرغ

 

 

انواع غذاها برای مرینیت کردن

غذاهای دریایی: ماهی و صدف باید فقط به مدت 30 دقیقه تا یک ساعت مرینیت شوند، بیشتر از این زمان ممکن است گوشت شروع به خراب شدن کند.

گوشت مرغ

مرینیت مرغ برای کل یا قسمت‌های جداگانه عالی است. اگر قصد دارید گوشت مرغ را کامل بپزید، از تکنیکی به نام اسپچ کاکینگ برای پهن کردن آن استفاده کنید. علاوه بر این برش مرغ به قطعات کوچکتر و برداشتن پوست آن به جذب مرینیت کمک می کند. 2 ساعت مرینیت کردن زمان کافی برای طعم دار کردن گوشت مرغ است. جوجه کباب یکی از غذاهای خوشمزه پرطرفداری است که با لطف یک مرینیت خوب طعم خوشمزه و لذیذی پیدا می‌کند.

اما گوشت طیور می‌تواند تا دو روز در یخچال در داخل مواد خوابانده شود. مرینیت‌های بسیار اسیدی می‌توانند به مرور زمان گوشت را سفت کنند، بنابراین دستورغذا را بخوانید و توصیه ها را دنبال کنید.

 

گوشت گوساله و گوشت گوسفند

برش‌های گوشت قرمز می‌توانند تا 24 ساعت مرینیت شوند. برش‌های مسطح گوشت بیشتر تاثیر را از مرینیت می گیرند.

سبزیجات

از مرینیت کردن سبزیحات بیشتر از 10 دقیقه خودداری کنید. سبزیجات سفت مانند سیب زمینی، هویچ، کدو حلوایی و.. می توانند تا 30 دقیقه مرینیت شوند.

 

برای خرید آنلاین گوشت مرغ طعم دار شده به صفحه خرید آنلاین گوشت مرغ مراجعه نمایید.

 

مطالعه بیشتر: مرینیت(مزه دار کردن) گوشت مرغ

دیدگاه شما:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط: