روناک پروتئین

چگونه تشخیص دهیم گوشت مرغ فاسد شده است؟

خرید آنلاین گوشت مرغ

دیدگاه شما:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط:

چگونه تشخیص دهیم گوشت مرغ فاسد شده است؟

خرید آنلاین گوشت مرغ

 

گوشت مرغ یک غذای همه کاره و مغذی است که یک رژیم غذایی اصلی برای بسیاری از خانواده‌ها است. مرغ نیز مانند بسیاری از محصولات گوشتی می‌تواند فاسد شود و در برخی از موارد شما را بیمار کند. به همین دلیل تشخیص این که مرغ خراب شده است یا خیر خیلی مهم است و باید دنبال نشانه‌های خاصی باشید که مطمئن شوید که گوشت مرغی که مصرف می‌کنید سالم می‌باشد.

در این مقاله نکاتی را ذکر می‌کنیم که به شما در تشخیص سلامت مرغ کمک خواهد نمود.

 

ظاهر و رنگ گوشت مرغ

از نظر ظاهر و رنگ بسته به اینکه مرغ خام یا پخته باشد باید به چند نکته توجه کنیم،

مرغ خام:

مرغ خام باید دارای رنگ صورتی روشن با تکه های چربی سفید رنگ باشد، اگر گوشت خاکستری یا سبز یا رنگ چربی آن زرد است این نشانه‌های فساد آن می‌باشد و باید از مصرف این گوشت اجتناب کنید. گفته می‌شود که اگر تغییرات رنگ کمی در گوشت مرغ وجود داشته باشد این یک امری طبیعی می‌باشد.

به عنوان مثال ممکن است کمی تیره شدن گوشت صورتی رنگ را مشاهده کنید که این نتیجه طبیعی تبدیل اکسی میوگلوبین( یک پروتئین قرمز  و رنگدانه) که پس از قرار گرفتن در معرض اکسیژن متمیوگلوبین است.

اگرچه این مورد نشانه فساد نیست اما می‌تواند به این معنی باشد که مرغ خیلی تازه نیست. به طور معمول تا زمانی که مرغ در یخچال و فریز نگهداری شود تغییر رنگ خفیف طبیعی است.

مرغ پخته شده:

مرغ پخته باید سفید و بدون تکه‌های گوشت صورتی باشد، گوشت صورتی نشانه نپختن مرغ است. اگر بخشی از مرغ پخته شده باقی مانده را میخواهید نگهداری کنید بهتر است در یخچال در دمای 4 درجه سانتی گراد یا کمتر،در یک ظرف دربسته به مدت 3 روز نگهداری نمایید.

حتماً مرغ را بعد از پختن در دمای مناسب یخچال نگهداری نمایید، اگر مرغ در منطقه خطر 4تا 60 درجه سانتی گراد(محدوده دمایی رشد باکتریها به صورت تصاعدی) به مدت ساعات‌ها نگهداری شود فاسد می‌گردد و قابل استفاده نمی‌باشد.

اگر  در بین زمانی که مرغ را در یخچال قرار می‌دهید تا زمانی که آن را مصرف می‌کنید علائم قابل مشاهده‌ای  از کپک را در آن مشاهده کردید از مصرف آن خودداری نماید.

در صورتی که مرغ شما دارای چاشنی یا سس باشد تشخیص کپک یا تغییر رنگ دشوار خواهد بود. به همین دلیل است که باید مرغ پخته شده را ظرف 3 روز بعد از پخته شدن( به شرط نگهداری در یخچال) بخورید، مرغ پخته را تا دمای 74 درجه سانتی گراد گرم کنید( می توانید از دماسنج غذا برای اندازه گیری آن استفاده کنید).

خلاصه: اگر مرغ خام خاکستری، سبز و یا هر رنگ دیگری غیر از صورتی روشن داشته باشد، این نشانه خراب شدن آن است. مرغ پخته شده باید سفید رنگ باشد و هیچ گونه کپکی نداشته باشد.

 

بوی گوشت مرغ

یکی از نشانه‌های خراب شدن گوشت مرغ بوی آن است. مرغ خام و تازه بوی ملایمی دارد، یا اصلاً بویی ندارد. اگر مرغ بوی بسیار واضحی داشته باشد، مانند بوی ترش یا گوگرد مانند تخم مرغ فاسد، آن را دور بیندازید. با این حال نباید برای اینکه مرغ سالم است به بوی آن تکیه کنید، زیرا حس بویایی افراد باهم متفاوت است به این معنی که همه متوجه تغییر بوی مرغ نمی‌شوند. بنابراین مراقب سایر علائم فساد باشید.

 

بافت گوشت مرغ

مرغ خام دارای بافتی براق و تا حدودی نرم است، مرغ نباید لزج و چسبنده باشد، که این نشانه خراب شدن آن است. مرغ پخته سفت  و خشک تر از مرغ خام است. اگر متوجه هرگونه تغییر بافت،مانند: افزایش نرمی،چسبندگی آن شدید احتمال مرغ خراب شده است.

 

خرید مرغ و تاریخ انقضا

در کنار علائم واضح فساد گوشت مرغ توجه به تاریخ انقضا در هنگام خرید مرغ نیز مهم است. همیشه قبل از خرید به تاریخ آن توجه کنید. اگر قصد دارید مرغ را طی 1 تا 2 روز آینده استفاده نماید می‌توانید بسته ای را انتخاب کنید که تاریخ انقضای آن نزدیک است، اگر قرار نیست که از مرغ تازه تا تاریخ انقضای آن استفاده کنید بهتر  است آن را منجمد کنید

گوشت مرغ معمولاً تا 48 ساعت در  یخچال قابل نگهداری می‌باشد و بعد از آن باید منجمد شود.

مرغ در فریزر تا 9 ماه در دمای 18- درجه قابل نگهداری می‌باشد. قبل از قرار دادن مرغ در یخچال تاریخ خرید را روی بسته درج نمایید تا متوجه مدت نگهدای آن در یخچال شوید. اگر مرغ را پخته‌اید در طی 3 تا 4 روز  آن را مصرف کنید و در یخچال نگهداری کنید.

 

نتیجه گیری

اینکه تشخیص بدهید مرغ چه زمانی خراب شده است به شما خانوداه تان کمک خواهد کرد تا از بیماری‌های ناشی از غذا در امان بمانید. مرغ خام معمولاً به رنگ صورتی روشن با تکه های چربی سفید است، بوی کمی دارد با اصلاً بویی ندارد و نرم و مرطوب است.

اگر مرغ شما لزج است یا بوی بدی دارد یا به رنگ زرد،خاکستری یا سبز تغییر رنگ داده است، این‌ها نشانه‌های فساد مرغ است و باید از مصرف آن اجتناب کنید.

 

مطالعه بیشتر: روش تشخیص فاسد شدن گوشت چرخ کرده

دیدگاه شما:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط: