روناک پروتئین

4 روش برای تشخیص فاسد شدن گوشت چرخ کرده

گوشت چرخ کرده

دیدگاه شما:

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط:

4 روش برای تشخیص فاسد شدن گوشت چرخ کرده

گوشت چرخ کرده

 

گوشت چرخ کرده معمولاً برای تهیه همبرگر، کوفته و سوسیس و  لازانیا و … استفاده می‌شود. با این حال، از آنجایی با که چرخ کردن گوشت، سطح بیشتری را در معرض هوا قرار می‌دهد و حجم بیشتری در معرض فساد قرار می گیرد. بنابراین سریعتر از استیک یا سایر برشهای بزرگتر گوشت  خراب می‌شود.

در اینجا 4 راه برای تشخیص اینکه آیا گوشت چرخ کرده شما خراب شده است آورده شده است.

 

1- بررسی رنگ گوشت چرخ کرده

گوشت چرخ کرده ممکن است به دلیل عوامل متعددی از جمله دما، نور، رشد میکروبی و قرار گرفتن در معرض اکسیژن تغییر رنگ دهد. داخل آن ممکن است به دلیل عدم قرار گرفتن در معرض اکسیژن، قهوه‌ای مایل به خاکستری باشد که این نشان دهنده فساد نیست. با این وجود، اگر  از بیرون قهوه ای یا خاکستری شده است، باید دور بریزید، زیرا این نشان می‌دهد که شروع به فاسد شدن کرده است.

گوشت چرخ کرده گوساله خام باید از بیرون قرمز روشن و بافت عمقی آن مایل به قهوه ای باشد. اگر سطح آن کاملاً قهوه ای یا خاکستری شده باشد یا کپک زده باشد، فاسد شده است و باید دور انداخته شود.

 

2- بررسی بافت چرخ کرده

راه دیگر برای بررسی، انجام تست لمسی است. گوشت چرخ کرده تازه باید قوام نسبتاً سفتی داشته باشد که وقتی آن را فشار می‌دهید از هم جدا شود. با این حال، بافت چسبنده یا لزج ( چه زمانی که پخته شده باشد یا خام) که ممکن است نشان دهنده وجود باکتری‌های بیماری‌زا باشد. باید فوراً آن را دور بریزید کنید.

برای جلوگیری از انتشار باکتری از یک سطح به سطح دیگر، پس از دست زدن به گوشت خام دست‌های خود را کاملا بشویید.

 

3- بو کردن گوشت چرخ کرده

این آزمایش احتمالاً ساده‌ترین و سریع‌ترین راه برای تعیین اینکه آیا  فاسد شده است یا خیر می‌باشد که برای هر دو گوشت چرخ کرده خام و پخته اعمال می‌شود. اگرچه بوی گوشت چرخ کرده تازه گوساله به سختی قابل درک است، گوشت چرخکرده خراب بوی تند و گندیده‌ای دارد، که به معنی فساد آن می‌باشد.

بو به دلیل افزایش رشد باکتری‌های بیماری‌زا و فساد گوشت می‌باشد که ممکن است بر طعم نیز تأثیر بگذارد.

 

4- تاریخ انقضا را بررسی کنید

تاریخ‌های تولید و انقضا دستورالعمل‌های برای تعیین اینکه آیا گوشت چرخ کرده شما خوب است می‌باشد. گوشت چرخ کرده را می‌توان تا 2 روز پس از تاریخ تولید در یخچال نگهداری کرد و با خیال راحت مصرف کرد. تاریخ انقضا نشان دهنده این است که چه زمانی محصول احتمالاً فاسد می‌شود. چرخ کرده قبل از این تاریخ بهترین طعم و کیفیت را خواهد داشت.

شما نباید گوشت چرخ کرده را که از تاریخ انقضای آن گذشته است مصرف کنید، مگر اینکه در دمای 18- درجه منجمد شده باشد، در این صورت می‌تواند تا 3 ماه  در یخچال نگهداری کنید.

 

عوارض مصرف گوشت چرخ کرده فاسد

گوشت چرخ کرده فاسد برای خوردن خطرناک است زیرا ممکن است حاوی باکتری‌های بیماری زا باشد که مسئول بیماری‌های ناشی از غذا هستند. علائم عبارتند از تب، استفراغ و اسهال که ممکن است خونی باشد. میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا در مواد غذایی که در دمای اتاق قرار داده شده اند به سرعت رشد می‌کنند و بیشتر در غذاهای فاسد دیده می‌شوند .

رایج ترین باکتری مضر موجود در گوشت چرخ کرده سالمونلا است. ممکن است چند روز طول بکشد تا علائم بیماری ظاهر شوند. برای از بین بردن این باکتری ها و کاهش خطر مسمومیت غذایی، گوشت چرخ کرده را کاملاً بپزید.

 

روش نگهداری صحیح گوشت چرخ کرده

نگهداری صحیح روش جلوگیری از مسمومیت غذایی ناشی از گوشت چرخ کرده است. برای به حداقل رساندن زمان ماندن گوشت چرخ کرده در یخچال در هنگام مصرف آن را خریداری نماید. بسته‌ای را انتخاب کنید که در لمس، سرد و در شرایط خوب، بدون سوراخ یا خراش باشد. رنگ و تاریخ انقضای گوشت هم را بررسی کنید. گوشت خام را جداگانه در سبد خرید خود نگه دارید تا از آلودگی متقاطع یا سرایت باکتری به سایر مواد غذایی جلوگیری کنید.

به محض رسیدن به خانه یا تا 2 ساعت پس از خرید، آن را در یخچال نگهداری کنید. برای نگهداری طولانی مدت آن را فریز نمایید. اطمینان حاصل کنید که دمای یخچال زیر 40 درجه فارنهایت (4 درجه سانتیگراد) باشد. آن را در یک کیسه در پایین ترین قفسه نگه دارید تا از نشت آب آن جلوگیری کنید.

گوشت چرخ کرده منجمد را در یخچال ذوب کنید تا در حین یخ زدایی سرد بماند. هرگز بیش از 2 ساعت در دمای اتاق نگذارید. باقیمانده غذاها را ظرف 2 ساعت پس از پخت در یخچال بگذارید و ظرف 3 تا 4 روز بخورید.

به یاد داشته باشید که پس از دست زدن به گوشت چرخ کرده، دست‌های خود را کاملاً بشویید و ظروف و پیشخوان آشپزخانه خود را تمیز کنید.

 

نتیجه گیری:

گوشت چرخ کرده بسیار محبوب و پرکاربرد است اما بسیار فاسد شدنی است. چند تکنیک ساده، از جمله جستجوی تغییرات در رنگ، بو و بافت می‌تواند تعیین کند که گوشت چرخ کرده شما خراب شده است یا خیر. اگرچه باکتری‌هایی که باعث فاسد شدن گوشت می‌شوند به طور کلی مضر نیستند، سایر میکروارگانیسم های بیماری زا ممکن است در صورت خراب شدن آن تکثیر شوند. برای کاهش خطر ابتلا به بیماری، همیشه باید گوشت را کاملاً بپزید و از خوردن گوشت چرخ کرده فاسد یا نیم پز خودداری کنید.

 

مطالعه بیشتر: طرز تهیه فطایر با گوشت چرخ کرده

 

دیدگاه شما:

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط: