روناک پروتئین

آشنایی با قسمت های مختلف گوشت گوسفندی و فواید هر کدام

معرفی قسمت های مختلف گوشت گوسفندی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط:

آشنایی با قسمت های مختلف گوشت گوسفندی و فواید هر کدام

معرفی قسمت های مختلف گوشت گوسفندی

 

گوشت گوسفند یا بره به گوشتی گفته می‌شود که از گوسفند اهلی تهیه می‌شود. چربی این گوشت ده برابر گوشت گاو است. درطب سنتی ایرانی گوشت گوسفند یا بره دارای طبع گرم و گوشت گاو و گوساله دارای طبع سرد است.

افراد تمایل بیشتری به مصرف گوشت گوسفندی دارند، این گوشت نسبت به گوشت گاو قیمت بالاتری دارد. یکی از مواردی که افراد در خرید گوشت به آن توجه می‌کنند جوان یا پیر بودن آن است، زیرا گوشت جوان نرم و آبدارتر است.

برای تشخیص این مورد باید به ظاهر گوشت توجه شود، گوشت قرمزی که دارای چربی‌هایی به رنگ سفید باشد و استخوان‌های اطراف آن صورتی باشد متعلق به حیوان جوان است و گوشتی که رنگ آن قرمز پررنگ و چربی‌های زرد رنگ است متعلق به گوشت حیوان پیر است.

گوشت گوسفند از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است، هر قسمت از عضلات حیوان که فعالیت بیشتری دارند خوش طعم‌تر و قسمت‌هایی که فعالیت کمتری دارند نرم تر هستند.

 به دو بخش بالا و پایین تقسیم می‌شود که بخش بالا شامل: گردن،کمر، راسته و فیله و بخش پایین شامل: سینه و سرسینه، قلوه گاه، ران، سردست، ماهیچه، کف دست، شکمبه، پاچه است.

 

 بخش بالای گوشت گوسفند

گوشت گردن

یکی از خوشمزه‌ترین قسمت‌های گوسفند گردن آن است، گوشت گردن را می‌توان به تکه‌های کوچکتر خورد نمود و در انواع خورشت‌ها استفاده نمود. به دلیل تحرک بالایی که این بخش از گوسفند دارد مناسب برای آبگوشت و سوپ است.

ازجمله خواص متعدد گردن گوسفندی می‌توان به مقدار بالای امگا 3 و ویتامین اشاره نمود. گوشت گوسفند مقادیر زیادی آهن دارد که آهن موجود در گردن گوسفند به راحتی جذب بدن می‌شود.

گردن گوسفندی برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است. این قسمت از گوشت همچنین منبع غنی از منگنز، سلنیوم و مس است. با مصرف یک وعده گوشت گردن می‌توان تمام نیازهای روزانه یک فرد به ویتامین B را تامین کرد.

نیمی از چربی‌های موجود در گوسفند دارای چربی اشباع نشده است و به همین دلیل استفاده از آن  ضرر خاصی برای افراد ندارد و باعث خوشمزه شدن غذا می‌شود

 

خرید گوشت گوسفند

 

گوشت دنده گوسفندی

یکی از لذیذ‌ترین قسمت‌های گوشت یک گوسفند بخش دنده آن است که ترد، لطیف، پرچرب و خوش طعم است. یکی از محبوب‌ترین انواع کباب‌ها که به شیشلیک(کباب دنده) است که بسیار خوشمزه و پرطرفدار است.

گوشت راسته 

این قسمت از گوسفند در کنار ستون فقرات گوسفند قرار دارد و چربی کمی دارد. گوشت راسته گوسفندی قیمت بالایی دارد و بسیار خوشمزه است، این قسمت یکی از بخش‌های کم تحرک گوسفند است که برای انواع کباب‌ها مناسب می‌باشد.به طور میانگین یک گوسفند تقریبا 3 کیلو راسته دارد،کباب برگ از معروف ترین غذاهایی است که با راسته گوسفند تهیه می‌شود. این قسمت برای افرادی که در ستون فقرات خود دچار ضعف یا کمردرد شده اند مفید می‌باشد.

گوشت فیله

گوشت فیله گوسفند به قسمت پشت کمر و قسمت پایین راسته گفته می‌شود. این گوشت نسبت به گوشت راسته دارای بافتی نرم و صاف‌تر است. یکی از معروف‌ترین غذاهایی که با این قسمت تهیه می شود چنجه است،کباب چنچه یکی از معروف‌ترین کباب‌هایی است که در سراسر جهان یافت می‌شود.

 

 بخش پایین گوشت گوسفند

گوشت سینه و سر سینه گوسفند

این قسمت در بخش پایین شکم گوسفند قرار دارد که بهتر است به آرامی پخته شود.گوشت سرسینه که در جلوی قفسه حیوان قرار دارد،بسیار خوش طعم بوده و می‌توان برای انواع خورشت‌ها و غذاهای خوشمزه استفاده نمود.

گوشت ران

 در انتهای لاشه گوسفند قرار دارد و برای تهیه کباب حسینی از گوشت ران گوسفند استفاده می‌شود. کباب حسینی نوعی از کباب است که با سیخ چوبی تهیه شده، برای تهیه این کباب از مغز ران گوسفند با استفاده از پیاز و فلفل سبز مزه دار شده استفاده می‌شود.

گوشت ماهیچه

گوشت ماهیچه گوسفندی دارای بافتی نرم و بدون چربی است که یکی از قسمت‌های لذیذ گوسفند است از انواع غذاهای که با ماهیچه گوسفندی تهیه ‌می‌شود باقالی پلو با ماهیچه است.

 سردست گوسفند

این قسمت در زیر زانوی گوسفند قراردارد، این قسمت معمولاً پهن و مسطح است که تقریبا سی درصد وزن یک لاشه گوسفند را شامل می‌شود که به دلیل وجود استخوان قیمت ارزان تری دارد. از گوشت سردست گوسفند برای انواع خورشت و همچنین انواع کباب ها استفاده می‌شود.

قلوه گاه گوسفند

قلوه که درواقع همان کلیه گوسفند است دارای طبع سرد و خشکی است و برای همه مزاج‌ها مناسب نیست. گوشت قلوه گاه گوسفندی دارای بافتی سفت است و بهتر است چرخ شود و در کباب کوبیده مورد استفاده قرار بگیرد.

پاچه گوسفند

از جمله بخش‌های گوسفند که در میان ما ایرانیان بسیار پرطرفدار است. پاچه گوسفندی است. این قسمت به دلیل داشتن ژلاتین و اسیدهای چرب اشباع شده خواص مفیدی برای بدن دارد.

مصرف پاچه گوسفند بیشتر برای افرادی که دارای درد مفاصل هستند مناسب است. پاچه گوسفندی به دلیل داشتن مواد ژله‌ای در تقویت مفاصل و افرادی که از درد عضلانی رنج می برند مفید می باشد.

پاچه گوسفند سرشار از پروتئین است که برای سلامتی مفید است، این قسمت به دلیل اینکه کلسترول بالایی دارد بهتر پیش از حد مصرف نشود.

 

مطالعه بیشتر: مقایسه ارزش غذایی گوشت گوسفند در مقابل گوشت مرغ

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط: