روناک پروتئین

آیا دل مرغ بخوریم یا نه؟ بررسی فواید و مضرات دل مرغ

آیا دل مرغ بخوریم یا نه؟ بررسی فواید و مضرات دل مرغ

دیدگاه شما:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط:

آیا دل مرغ بخوریم یا نه؟ بررسی فواید و مضرات دل مرغ

آیا دل مرغ بخوریم یا نه؟ بررسی فواید و مضرات دل مرغ

 

گوشت مرغ سرشار از پروتئین و مواد مغذی است، بخش‌های مختلف گوشت مرغ هرکدام فواید و خواص خود را دارند، دل مرغ اگر چه مانند بخش‌های دیگر مرغ محبوب نباشد، اما می‌تواند به عنوان یک مکمل مغذی و خوش طعم در رژیم غذایی شما باشد. دل مرغ سرشار از چند مواد مغذی کلیدی است که در این مقاله به این فواید مرغ و همچنین مضراتی که این بخش از گوشت مرغ دارد اشاره می کنیم و در انتها چند روش ساده طبخ آن را بررسی می‌کنیم.

 

مواد مغذی موجود در دل مرغ:

دل مرغ بسیار مغذی است و در هر وعده مقدار مناسبی از پروتئین، روی، مس، آهن و ویتامین‌های گروه B را تأمین می‌کند. در یک وعده 100 گرم از این بخش گوشت مرغ شامل مواد مغذی زیر است:

 

– کالری: 185

– پروتئین: 26 گرم

– چربی: 8 گرم

– منیزیم: 15 میلی گرم

– کلسیم: 12 میلی گرم

ویتامین B12ب: 7.29 میلی گرم

-پتاسیم: 176 میلی گرم

-روی: 6.5 میلی گرم

دل مرغ به ویژه غنی از ویتامین B12 است، یک ریز مغزی ضروری که در سنتز DNA، تشکیل گلبول‌های قرمز خون و سلامت اعصاب نقش دارد. به علاوه می‌تواند مصرف ریبوفلاوین، یک ویتامین B محول در آب را که برای رشد، تکامل و متابولیسم انرژی حیاتی است، افزایش دهند.

 

فواید خوردن دل مرغ:

دل مرغ شامل فواید برای سلامتی است که در زیر به آنها اشاره می کنیم.

 

منبع خوب پروتئین:

دل مرغ منبع عالی از پروتئین است و در هر 100 گرم 26 گرم پروتئین دارد. پروتئین برای بسیاری از جنبه‌های سلامت از جمله ساخت و حفظ توده عضلانی، عملکرد سیستم ایمنی و رشد ضروری است.  برخی از تحقیقات نشان می‌دهد که افزایش مصرف پروتئین می‌تواند به تنظیم اشتهای شما، کاهش ولع خوردن و افزایش احساس سیری کمک کند که می‌تواند برای کاهش وزن مفید باشد.

به علاوه،غذاهای پر پروتئین مانند دل مرغ نیز می‌توانند رشد و قدرت عضلات را در صورت همراه با تمرینات مقاومتی افزایش دهند.

 

منبع مناسب آهن:

دل مرغ سرشار از آهن است و یک وعده غذا می‌تواند به میزان قابل توجهی مصرف ماده معدنی را افزایش دهد. آهن نه تنها برای انتقال اکسیژن و سنتز DNA ضروری است، بلکه برای تولید گلبولهای قرمز نیز مهم است. تخمین زده می‌شود که حدود 1.6 میلیارد نفر در سراسر جهان دچار کمبود آهن هستند که آن را به شایع ترین کمبود تغذیه‌ای در جهان تبدیل می کند.

کمبود آهن می‌تواند طیف گسترده ای از علائم از جمله ضعف، خستگی، نقض سیستم ایمنی و مشکلات گوارشی را ایجاد کند. لذت بردن از انواع غذاهای غنی از آهن، از جمله قلب مرغ یکی از بهترین راه‌ها برای اطمینان از برآورده کردن نیازهای خود برای محافظت در برابر کمبود آهن است.

 

 مضرات مصرف دل مرغ:

اگرچه دل مرغ می‌تواند یک مکمل سالم و مغذی به رژیم غذایی بیشتر بزرگسالان سالم باشد، افراد مبتلا به نقرس ممکن است نیاز به تعدیل میزان مصرف خود داشته باشند. این به این دلیل است که دل مرغ سرشار از پورین است، ترکیبی که به طور طبیعی در بسیاری از غذاها، از جمله اعضای یافت می شود.

هنگامی که بدن شما پورین‌ها را تجزیه می‌کند، می‌تواند سطح اسید اوریک را افزایش دهد که می‌تواند در مفاصل شما جمع شود و باعث تشدید نقرس شود. به همین دلیل گاهی اوقات به افراد مبتلا به نقرس توصیه می‌گردد که از رژیم غذایی کم پورین پیروی کنند و مصرف غذاهای مانند دل مرغ را محدود کنند.

بسیاری از مردم همچنین در مورد میزان کلسترول موجود بخش‌های مرغ مانند دل مرغ نگران هستند . اگرچه دل مرغ حاوی 242 میلی گرم کلسترول در هر عده 100 گرم است، اما تحقیقات به طور کلی نشان می‌دهد که کلسترول رژیم غذایی با خطر بالای بیماری قلبی یا سکته مرتبط نیست.

 

طرز پختن دل مرغ:

دل مرغ در بسیاری از فروشگاه‌های آنلاین پروتئینی، زنجیره‌ای و قصابی‌ها موجود است. روش‌های مختلفی برای پختن کباب مرغ وجود دارد، اما یکی از محبوب‌ترین روش‌ها، سرخ کردن آن است. برای شروع کافی است دل مرغ را با کمی روغن زیتون و چاشنی های مورد علاقه خود مانند: پودر سیر، فلفل، زیره، فلفل چیلی یا نمک دریایی بریزید.

سپس آن را در یک تابه به مدت 5 تا 10 دقیقه روی حرارت متوسط  رو به بالا بپزید یا تا زمانی که کاملاً پخته شوند و دیگر رنگ  آنها صورتی نباشد. در نهایت آن را با سبزیجات دلخواه مانند قارچ، پیاز، سیب زمینی یا هویج سرو کنید و نوش جان کنید.

 

مطالعه بیشتر: کدام قسمت گوشت مرغ چربی بیشتری دارد؟

دیدگاه شما:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط: