روناک پروتئین

تفاوت بین فیله و سینه مرغ چیست؟

تفاوت بین فیله مرغ و سینه مرغ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط:

تفاوت بین فیله و سینه مرغ چیست؟

تفاوت بین فیله مرغ و سینه مرغ

سینه و فیله مرغ دو برش محبوب از گوشت مرغ هستند که هر دو برش مزایای منحصر به فرد و طعم‌های متمایز را ارائه می‌دهند و آن‌ها را به یک عنصر اصلی در دستور العمل‌های مختلف تبدیل می‌کند. برای انتخاب آگاهانه بین این دو گزینه، درک تفاوت‌های آنها به اینکه چگونه در تهیه غذاهای مختلف تاثیر گذار باشند، ضروری است.

سینه مرغ که به دلیل ماهیت کم چرب و سرشار از پروتئین خود شناخته شده است، یک برش همه کاره است که توسط افراد مراقب سلامتی مورد توجه قرار می‌گیرد و یک گزینه عالی از طعم‌ها و روش‌های پخت و پز، از کباب کردن تا پخت را فراهم می‌کند.

از طرف دیگر فیله، نوار کوچکتر و لطیفی از گوشت است که در زیر سینه مرغ یافت می‌شود، این برش برای پخت و پز سریع ایده آل است و اغلب در غذاهای سرخ کردنی و کبابی و گریل استفاده می‌شود.

مقایسه سینه مرغ و فیله مرغ با توجه به ظاهر و بافت آنها می‌تواند چالش برانگیز به نظر برسد. با این حال عوامل کلیدی مانند محتوای غذایی، زمان پخت و مشخصات طعم می‌توانند به ترجیحات ما در هنگام تصمیم گیری برای انتخاب بهترین برش برای یک دستور غذا یا نیاز غذایی خاص کمک کنند.

 

سینه مرغ با فیله مرغ چه تفاوتی دارند؟

سینه و فیله مرغ هر دو بخشی از انتخاب گوشت سفید مرغ هستند. سینه مرغ ماهیچه سینه‌ای بزرگ است که عضله بزرگتر روی سینه مرغ است. از طرف دیگر، فیله مرغ ماهیچه کوچک سینه‌ای است که مستقیماً در زیر سینه قرار دارد. این ماهیچه به طور قابل توجهی کوچکتر و نازکتر از سینه مرغ است.

اندازه و بافت

اندازه سینه مرغ به طور کلی بزرگ‌تر از فیله است. سینه مرغ ضخیم است، درحالی که فیله‌های مرغ کوچکتر و نازکتر هستند. فیله مرغ از نظر بافت نرم‌تر از سینه مرغ است. این  در درجه اول به این دلیل است که ماهیچه کوچک سینه‌ای در طول مدت پرورش مرغ تحرک کمتری را دارد و باعث می شود که فیله گوشتی نرم تر و ظریف‌تر باشد. در مقایس،سینه مرغ به دلیل تحرک بیشتر، سفت‌تر است.

بافت اندازه برش گوشت
سخت تر بزرگتر، ضخیم سینه مرغ
نرم تر کوچکتر، نازک فیله مرغ

 

فیله مرغ

 

تفاوت ظاهری

از نظر ظاهری، سینه و فیله مرغ را می‌توان با شکل آنها و وجود خط سفید به نام خط تاندون تشخیص دارد. سینه‌های مرغ عموماً پهن‌تر و یکنواخت‌تر هستند، در حالی که فیله‌های مرغ نوارهای باریک و درازی از گوشت هستند. خط سفید موجود در فیله، که یک بافت تاندونی است، آنها را از نظر ظاهر یکنواخت سینه مرغ متمایز می کند.

خرید سینه مرغ

 

بررسی ارزش غذایی سینه مرغ با فیله مرغ

کالری و پروتئین:

سینه مرغ و فیله مرغ هر دو منابع عالی پروتئین بدون چربی هستند، اما محتوای کالری و چربی و پروتئین آنها کمی متفاوت است. در یک وعده 100 گرم شامل مقادیر زیر می‌باشند:

-سینه مرغ: 165 کالری و 31 گرم پروتئین

-فیله مرغ: 144 کالری و 26 گرم پروتئین

در حالی که هر دو برش نسبتاً کم کالری هستند، فیله کالری کمتری نسبت به سینه مرغ دارد، همچنین حاوی مقدار پروتئین کمتری می‌باشد.

ویتامین‌ها و مواد معدنی

هم سینه مرغ و هم فیله مرغ، ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری را تأمین می‌کنند. برخی از مواد مغذی قابل توجه عبارتند از:

ماده مغذی فیله مرغ سینه مرغ
ویتامین B6 0.4 میلی گرم 0.5 میلی گرم
کوبالامین 0.2 میکروگرم 0.3 میکروگرم
ویتامین دی 10 IU 15 IU
آهن 0.5 میلی گرم 0.7 میلی گرم
منیزیم 26 میلی گرم 29 میلی گرم
پتاسیم 310 میلی گرم 340 میلی گرم
فلز روی 0.8 میلی گرم 1.0 میلی گرم
کلسیم 9 میلی گرم 11 میلی گرم

 

*کوبالامین یک ویتامین ضروری است که در تشکیل گلوبول‌های قرمز خون شرکت می‌کند. سینه مرغ دارای مقدار کمی بیشتر ویتامین‌ها و مواد معدنی است که آن را به گزینه‌ای متراکم‌تر تبدیل می‌کند.

 

سینه مرغ

 

محتوای سدیم

سدیم به ماده ضروری است، اما مصرف بیش از حد آن می تواند منجر به مشکلات سلامتی شود. مقایسه محتوای سدیم در یک وعده 100 گرمی سینه و فیله مرغ شامل مقادیر زیر است:

-سینه مرغ: 74 میلی گرم سدیم

-فیله مرغ: 109 میلی گرم سدیم

فیله بیشتر از سینه مرغ سدیم دارد. به دلیل محتوای سدیم بالاتر، کسانی که مراقب مصرف نمک خود هستند ممکن است سینه مرغ را به فیله ترجیح دهند.

به طور خلاصه، سینه مرغ و فیله مرغ فواید تغذیه‌ای متنوعی دارند. هنگام مقایسه این دو، سینه مرغ حاوی مقادیر کمی پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی است، در حالی فیله کالری کمتر و محتوای سدیم بالاتری دارد.

خرید فیله مرغ

 

روش های آشپزی

پخت و بخار پز

پخت و بخارپز دو روش محبوب برای تهیه سینه مرغ و فیله مرغ است. برای اینکه مرغ در طور پخت مرطوب و خشک طعم نگه دارید، بهتر است قبل از قرار دادن مرغ در فر، آن را  با روغن زیتون و چاشنی‌های دیگر آغشته کنید. از طرف دیگر، بخارپز کردن از گرمای مرطوب برای پختن مرغ استفاده می‌شود، معمولاً در یک سبد بخارپز یا داخل آن که روی آب جوش قرار می‌گیرد. بخارپز کردن آب طبیعی خود را حفظ می‌کند و در مقایسه با روش‌های دیگر می‌تواند باعث کاهش سدیم شود.

پخت: مرغ را با روغن زیتون یا چاشنی آغشته کنید، در فر از قبل گرم شده با دمای 175 درجه سانتیگراد قرار دهید و به مدت 20 تا 30 دقیقه بپزید.

بخاپز کردن: تکه‌های مرغ را در یک سبد بخارپز قرار دهید یا روی آب در حال جوش قرار دهید، روی آن را بپوشانید و به مدت 20 تا 30 دقیقه بپزید.

سرخ کردن و کباب کردن

سرخ کردن و کباب کردن از دیگر روش‌های رایج پخت سینه مرغ و فیله مرغ است. سرخ کردن مرغ در روغن داغ، یا روی اجاق گاز یا سرخ کن عمیق است. مرغ بدون استخوان و بدون پوست اغلب استفاده می‌شود و مرینیت کردن آن از قبل می‌تواند طعم و لطافت بیشتری به آن اضافه کند. کباب کردن با حرارت بالا که طعمی دودی و کاراملی می‌دهد، برای قطعات مرغ مرینیت شده ایده آل است. هر دو روش پخت زمان و دمای متفاوتی نیاز دارد.

-سرخ کردن: روغن را در تابه سرخ کن عمیق با دمای 175 درجه سانتیگراد گرم کنید و تکه‌های مرغ بدون استخوان را به مدت 4 تا 5 دقیقه در هر طرف بپزید تا دمای داخلی به 75 درجه سانتی گراد برسد.

-گریل کردن: گریل را از قبل روی حرارت متوسط رو به بالا گرم کنید و مرغ بدون استخوان را به مدت 6 تا 8 دقیقه در هر طرف بپزید تا دمای داخلی به 75 درجه سانتی گراد برسد.

طعم و مزه

سینه مرغ طعمی ملایم و همه کاره دارد. این یک پایه خنثی ایجاد می‌کند که می‌تواند طعم‌های مرینیت، ادویه‌ها و سس‌ها را به راحتی جذب کند. این مرینت‌ها همچنین می‌تواند بر طعم نهایی مرغ تأثیر بگذارد. علاوه بر این، طعم سینه مرغ بسته به اینکه از پوست روی آن یا بدون پوست و همچنین انواع استخوانی با بدون استخوان  استفاده می‌کنید، می‌تواند تغییر کند.

باتوجه به اینکه محل برش آنها درست در کنار سینه مرغ قرار دارد، طعم فیله مرغ بسیار شبیه به سینه مرغ است. با این حال، از آنجایی که مقدار کمی سدیم و چربی آنها بیشتر است و بافت ظریف‌تری دارند، برخی استدلال می‌کنند که فیله‌ها طعم دارتر هستن. مانند سینه‌های مرغ، فیله‌ها به راحتی مرینیت و چاشنی را جذب می‌کنند که می‌تواند بر طعم پخته شده نهایی گوشت تاثیر بگذارد.

 

تفاوت پخت فیله مرغ و سینه مرغ

 

آیا می توانید فیله مرغ را جایگزین سینه مرغ کنید؟

بله می‌توانید فیله مرغ را جایگزین سینه مرغ کنید و بالعکس! فقط به خاطر داشته باشید که اگرچه جایگزین کردن آنها آسان است، اما دقیقاً یکسان نیستند.

به عنوان مثال، فیله مرغ از سینه‌های مرغ کوچکتر است، بنابراین ممکن است مقدار دقیقی را که برای دستور بعدی خود نیاز دارید، نداشته باشید. فیله مرغ نیز سریعتر پخته می‌شود و لطیف تر است. این  ممکن است به این معنی باشد که شما باید زمان پخت و ادویه خود را بسته به آنچه که دستور پخت شما نیاز دارد تنظیم کنید.

به طور کلی، جایگزین کردن فیله مرغ به جای سینه مرغ در بسیاری از دستوالعمل‌ها به خوبی کار می کنید، به خصوص زمانی که به دنبال زمان پخت سریعتر و بافت لطیف‌تر هستید.

 

مطالعه بیشتر: آیا مرغ آب پز باعث عضله سازی می‌شود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط: