روناک پروتئین

فواید مصرف گوشت گوساله برای سلامتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط:

فواید مصرف گوشت گوساله برای سلامتی

 

گوشت قرمز یکی از منبع‌های اصلی تأمین پروتئین برای بدن انسان است. گوشت گوساله و گوشت گوسفندی از اصلی ترین منابع برای تأمین پروتئین بدن می‌باشند. این گوشت که در کشور ما ایران طرفداران زیادی دارد و یک منبع مناسب پروتئین می‌باشد، به خصوص برای ورزشکاران و کسانی که فعالیت‌های بدنی زیادی دارند مفید می‌باشد. در گوشت گوساله، راسته و فیله نسبت به بخش های دیگر مفیدتر است زیرا این بخش‌های گوساله چربی کمتری جذب می‌کنند و پروتئین بالاتری نیز دارند.

با این مقدمه به سراغ معرفی خواص گوشت گوساله برای بدن می‌رویم.

گوشت گوساله از پروتئین و مقادیر مختلف چربی تشکیل شده است. 100 گرم از این گوشت حاوی مواد زیر است.

  • کالری: 217
  • آب: 61 گرم
  • پروتئین: 26.1 گرم
  • کربوهیدرات: 0
  • قند: 0
  • فیبر: 0
  • چربی: 11.8 گرم

 

1- تقویت عضلات

دلایل متعددی وجود دارد که باعث می‌شود ما نیاز به مصرف پروتئین بیشتری داشته باشیم و این موارد عبارتند از:

  • پروتئین بلوک ساختمان بدن ما برای ترمیم و ساخت استخوان، پوست و غضروف است.
  • پروتئین کافی به ما کمک می‌کند تا توده عضلانی بدون چربی بسازیم و آن حفظ کنیم.

گوشت گوساله سرشار از اسیدهای آمینه تقویت کننده سلامتی است و یکی از بزرگترین منابع پروتئین در رژیم غذایی انسان است. به عنوان مثال، یک  قسمت 170 گرمی گوشت گوساله بدون چربی حدود 46 گرم پروتئین برای بدن را تأمین می‌کند.فیله گوساله به دلیل داشتن چربی کمتر پروتئین بیشتری برای بدن تامین می کند.

 

اهمیت توده بدون چربی

با افزایش سن، ساختن یا حداقل حفظ توده بدون چربی باید در اولویت قرار گیرد. تحقیقات نشان می‌دهد که افراد مسن با حجم عضلانی کمتر در خطر بیشتری برای مرگ و میر قرار دارند. اگر به صراحت صحبت کنیم، هرچه توده عضلانی بیشتر با افزایش سن از دست برود، خطر مرگ زود هنگام بیشتر می‌شود. همچنین میزان سنتز پروتئین ماهیچه‌ای با افزایش سن به سرعت کاهش می‌یابد و ساخت و حفظ ماهیچه را بسیار سخت می‌کند. با توجه به این، ما باید اطمینان حاصل کنیم که مقدار کافی پروتئین مورد نیاز بدن خود را تأمین می‌کنیم، این به ویژه برای افراد مسن ضروری است. با توجه به این نکته، یکی از بهترین منابع غنی از پروتئین است.

 

2- گوشت گوساله منبع غنی از مواد معدنی

اگر به دنبال افزایش مصرف مواد معدنی مختلف هستید، گوشت گوساله یکی از بهترین گزینه‌هایی است که باید در نظر بگیرید. اول از همه، گوشت گوساله از نظر مواد معدنی نسبتاً غنی از مواد مغذی است. گوشت گوساله می‌تواند نیمی از سلنیوم و روی مورد نیاز برای بدن را تأمین کند. گوشت گوساله غنی از روی است این ماده معدنی برای رشد نگهداری از بدن مهم است. بسیاری از مردم با مشکل کمبود مواد معدنی روبه رو هستند، بنابراین با مصرف گوساله مواد معدنی مورد نیاز بدن از جمله آهن، سلنیوم، فسفر و روی را تأمین می‌کنید.

 

3- جلوگیری از کم خونی

کم خونی ناشی از فقر آهن از شایع‌ترین بیماری‌ها در سراسر جهان است. دو نوع آهن در غذا وجود دارد که آنها را آهن هم و غیرهم می‌نامند.

  • آهن هم(Heme): آهن هم در دسترس ترین شکل آهن است،گوشت و سایر غذاهای حیوانی منحصراً حاوی آن هستند.
  • آهن غیر هم: آهن غیر هم در غذاهای گیاهی مانند میوه، سبزیجات و آجیل یافت می‌شود. در مقایسه با آهن هم سخت تر در بدن ما جذب می‌شود.

یکی از بهترین مزایای گوشت گوساله برای سلامتی این است که حاوی مقدار قابل توجهی آهن هم است.

 

4- گوشت گوساله سرشار از ویتامین

 گوشت گوساله حاوی بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز بدن است. از جمله ویتامین‌های موجود ویتامین گروه B  است ، همچنین حاوی مقداری ویتامین E  و K می‌باشد. ویتامینB12 یکی از ویتامین‌های ضروری بدن است که در آن وجود دارد.این ویتامین همچنین دارای مزایای فراوانی است که شامل بهبود پوست، خلق و خوی مثبت، خواب بهتر و بهبود اعصاب است. به این نکته مهم هم توجه داشته باشید که کمبود ویتامین B12 می تواند خطر افسردگی و مشکلات روانی را افزایش دهد. یک وعده 100 گرمی  گوشت گاو مقدار ویتامین B12  مورد نیاز در بدن را تامین می‌کند. گیاه‌خواران بیشتر در معرض کمبود ویتامین B12 هستند که این گروه باید ویتامین‌های مکمل مصرف کنند.

 

 

5- گوشت گوساله حاوی کراتین برای بهبود عملکرد

گوشت گوساله به طورمعمول حاوی 350 میلی گرم  کراتین در 100 گرم است. از فواید کراتین برای بدن می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • بهبود عملکرد ورزشی
  • کراتین به رشد و نمو ماهیچه‌ها کمک می‌کند
  • انرژی بیشتری را برای ماهیچه‌ها فراهم می‌کند و استقامت را بهبود می‌بخشد
  • افزایش اندازه عضلانی

 پیش سازها‌ی کراتین شامل آرژنین،گلیسین و متیونین هستند همه این اسیدهای آمینه‌ها نه تنها در گوشت گوساله وجود دارد‌، بلکه گوشت گوساله یکی از مهمترین منابع غذایی برای آنها است. به عبارت دیگر خوردن  این گوشت مقدار مناسبی از کراتین مورد نیاز شما را تأمین می‌کند و به بدن شما نیز کمک می‌کند تا آن را تولید کند. درنتیجه دو تأثیر مثبت در سطح کراتین دارد. اولاً آن را مستقیماً در اختیار بدن قرار می‌دهد و ثأنیا به بدن شما در ساخت آن کمک می‌کند.

 

مطالعه بیشتر: آشنایی با قسمت های مختلف گوشت گوسفندی و فواید هر کدام

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط: