روناک پروتئین

چرا رنگ گوشت قرمز در فریزر تغییر می کند؟

علت تغییر رنگ گوشت قرمز در فریزر

دیدگاه شما:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط:

چرا رنگ گوشت قرمز در فریزر تغییر می کند؟

علت تغییر رنگ گوشت قرمز در فریزر

 

گوشت قرمز به خصوص گوشت چرخ کرده ممکن است به علت نگهداری طولانی مدت در فریزر تغییر رنگ دهد. در واقع اگر گوشت در فریزر دچار تغییر رنگ شد این می‌تواند از نشانه‌های کهنه شدن  و حتی در برخی موارد خرابی در نظر گرفته شود.

برای اینکه گوشت در فریزر سالم بماند نیازمند یک اصول نگهداری و فریز کردن دارد. در نتیجه اگر گوشت به روش درستی فریز نشود، دچار تغییر رنگ خواهد شد.

تغییر رنگ گوشت در فریزر می‌تواند به دلایل مختلفی باشد. یکی از دلایل این موضوع می‌تواند اکسیداسیون باشد که به دلیل تماس گوشت با هوا اتفاق می‌افتد. اکسیژن موجود در هوا باعث تغییر رنگ گوشت به رنگ قهوه‌ای یا قهوه‌ای تیره می‌شود. این تغییر رنگ معمولاً بر روی لایه بیرونی گوشت اتفاق می‌افتد و به طور کلی برای سلامتی مصرف کننده خطری ندارد.

هنگامی که گوشت در فریزر قرار می‌گیرد، ممکن است بسته بندی آن محکم نباشد و اکسیژن به گوشت نفوذ کند. هنگامی که گوشت با اکسیژن واکنش می‌‌دهند و باعث تغییر رنگ آن می‌شوند. به عنوان مثال، گوشت قرمزی که در فریزر قرار می‌گیرد ممکن است به رنگ خاکستری یا قهوه ای تغییر کند

برای جلوگیری از تغییر رنگ گوشت در فریزر، بهتر است در بسته بندی و هوا بند مناسب نگه داری کنید. همچنین، بهتر است را در زمان کوتاهی در فریزر نگه دارید و از آن استفاده کنید.

 

نکات مهم در نگهداری گوشت در فریزر

نگهداری صحیح گوشت در فریزر مانع از تغییر رنگ آن خواهد شد، در زیر به مواردی که در نگهداری و انجماد باید رعایت شود اشاره شده است:

1- گوشت بسته بندی شده بدون خونابه باشد: در واقع قبل از بسته بندی و فریز کردن آن بهتر است خونابه‌های موجود  به طور کامل خارج گردد. حتی اگر گوشت را قبل از بسته بندی شستید بهتر آب آن کاملاً خارج شود. وجود آب یا خونابه در بسته بندی به خصوص اگر گوشت خوب فریز نشده باشد در زمان یخ زدایی می‌تواند باعث تغییر رنگ گوشت و بوی بد در فریزر شود.

2- گوشت را سریع بسته بندی و فریز کنید: از نگهداری طولانی مدت گوشت گرم در یخچال یا دمای بیرون خودداری کنید و در کوتاه‌ترین زمان آن را شسته و بسته بندی کنید.

3- استفاده از کیسه های زیپ دار: برای بسته بندی از نایلون‌های زیپ‌دار استفاده کنید تا هوای داخل آن به طور کامل خارج کرده و سپس فریز کنید.

4- استفاده از دمای مناسب برای انجماد گوشت: از دمای مناسب برای انجماد  استفاده کنید. برای نگهداری گوشت قرمز در دمای منفی 18 درجه استفاده انجام شود. انجماد در دماهای پایین احتمال خرابی و تغییر رنگ آن را افزایش می‌دهد یا اگر دمای انجماد بالاتر باشد ممکن است گوشت به خوبی فریز نشود و سریعتر فاسد شود.

5- نگهداری کوتاه در فریزر: از نگهداری طولانی مدت در فریزر خوداری کنید ، تا حد امکان گوشت را در زمان کوتاه‌تر مصرف کنید. هرچند گوشت پس از انجماد به مدت 9 ماه قابل نگهداری می‌باشد.

 

خرید آنلاین گوشت گوسفندی

 

آیا تغییر رنگ گوشت نشانه فساد آن است؟

اگر گوشت به طور اصولی نگهداری و فریز شود احتمال خرابی و فساد آن کم است. در بیشتر مواقع تغییر رنگ گوشت در فریزر به معنای فاسد شدن گوشت نیست، این تغییر رنگ به علت انجماد روی بافت گوشت و  تغییر خواص آن به مرور اتفاق می‌افتد.

تغییر رنگ  در فریزر ممکن است به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد. برخی از این عوامل عبارتند از:

1-اکسیژن: هنگامی که گوشت در فریزر قرار می‌گیرد، در معرض اکسیژن هوا قرار می‌گیرد. اکسیژن باعث اکسیداسیون پروتئین‌های موجود در گوشت می‌شود که منجر به تغییر رنگ آن می‌شود.

2- نور: نور نیز می‌تواند به عنوان عامل تغییر رنگ گوشت در فریزر مطرح شود. نور می‌تواند باعث اکسیداسیون پروتئین‌های موجود در گوشت شود.

3- دما: دما نیز می‌تواند تأثیری در تغییر رنگ گوشت داشته باشد. در دماهای پایین، فرایند اکسیداسیون کندتر صورت می‌گیرد. با افزایش دما، فرایند اکسیداسیون تسریع می‌شود و تغییر رنگ گوشت نیز شدت بیشتری پیدا می‌کند.

4- زمان: زمان نگهداری گوشت در فریزر نیز می‌تواند تاثیرگذار باشد. هرچه گوشت بیشتر در فریزر نگه داشته شود، فرصت بیشتری برای اکسیداسیون پروتئین‌ها و چربی‌های موجود در آن وجود دارد که باعث تغییر رنگ گوشت می‌شود.

5- نوع گوشت: نوع گوشت نیز می‌تواند تأثیرگذار باشد. گوشت‌هایی که دارای چربی بیشتری هستند، بیشتر در معرض اکسیداسیون قرار می‌گیرند و تغییر رنگ بیشتری نیز نشان می‌دهند.

رنگ گوشت قرمز در حالتی که تازه و سالم است به رنگ قرمز روشن می‌باشد. به تدریج که از زمان کشتار دام و نگهداری گوشت می‌گذرد، رنگ آن به آرامی به سمت خاکستری و قهوه‌ای تغییر پیدا می‌کند. این تغییر رنگ گوشت در فریزر در حالتی که در دمای درستی نگهداری نشود و زمان بیشتری در فریزر بماند، زودتر و بیشتر خواهد بود.

نکته مهم دیگر که معمولاً در ارتباط با گوشت چرخ کرده وجود دارد. افراد به خونابه موجود در گوشت توجه نکرده و گوشت را به همان صورت بسته بندی می‌کنند. حتی اگر گوشت در زمان بسته بندی و فریز کردن خیس باشد نیز می‌تواند باعث شود که گوشت در فریزر تغییر رنگ پیدا کند.

اگر تغییر رنگ در فریزر مواجه شدید، بهتر است در خصوص مصرف آن احتیاط کنید. چرا که حتی گوشت فاسد نشده باشد، گوشت مانده و کهنه خواص خود را از دست داده و طعم مطلوبی نخواهد داشت. با این حال اگر رنگ گوشت قهوه‌ای شده یا بوی بدی دارد بهتر است از مصرف آن خوداری کنید.

اگر رنگ گوشت و چربی‌های آن تغیر زیادی دارد و بافت آن لزج و چروکیده است، این گوشت به احتمال زیاد فاسد شده است و نباید آن را مصرف کرد.

 

علت تغییر رنگ گوشت قرمز در فریزر

 

مدت زمان نگهداری گوشت گوسفند در فریزر

متخصصین زمان و دمای خاص را برای نگهداری گوشت قرمز یا گوسفندی توصیه می‌کنند. از نظر آنها گوشت قرمز یا گوشت گوسفند در دمای منفی 18 درجه سانتی گراد نگهداری شود. هرچه دما پایین برود باعث پایین آمدن کیفیت گوشت می‌شود و هرچه دما بالا برود گوشت به درستی منجمد نشده و شاهد رشد کپک روی گوشت خواهیم بود و گوشت مستعد بیماری خواهد بود. به طور معمول گوشت قرمز بین  6 تا 12 ماه در فریزر نگهداری می شود.

 

 

مدت زمان نگهداری چرخ کرده در فریزر

گوشت یکی از منابع اصلی پروتئین در سبد غذایی ما می‌باشد ولی اگر درست مصرف نشود ممکن است باعث بیماری زیادی در بدن شود. گوشت چرخ کرده را در فریزر به مدت 2 تا 3 ماه می‌توانید نگهدارید، زیرا بیشتر از این مدت بخش زیادی از ویتامین‌ها و املاح موجود در گوشت از بین می‌رود.

زمانی که شما می‌خواهید از گوشت فریز شده استفاده کنید، آن را داخل یخچال قرار دهید تا کم کم آب شود.

 

مطالعه بیشتر: بررسی مقدار کراتین موجود در گوشت 

دیدگاه شما:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط: