روناک پروتئین

چگونه گوشت منجمد را سریع یخ زدایی کنیم؟

روش سریع یخ زدایی گوشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط:

چگونه گوشت منجمد را سریع یخ زدایی کنیم؟

روش سریع یخ زدایی گوشت

 

گوشت از جمله منابع غذایی است که می‌توانید به مدت چند ماه منجمد کنید و در زمانی که نیاز داشتید مصرف نمایید. زمانی شما فراموش می‌کنید که گوشت را از فریزر برای یخ زدایی خارج نمایید و زمان کافی برای آماده سازی غذا ندارید، درچنین مواقعی چند راه حل برای ذوب گوشت منجمد وجود دارد که شما می‌توانید از این روش‌ها برای یخ زدایی گوشت استفاده نمایید.

قطعات کوچکتر گوشت را می‌توانید در حدود یک ساعت در آب سرد یخ زدایی کنید، در حالی که مایکروویو این فرآیند را تسریع می‌کند. همچنین شما می‌توانید گوشت منجمد را با خیال راحت بپزید. با چند نکته و ترفند در هر یک از این روش‌ها تضمین می‌کند که گوشت برای خوردن، ایمن باقی بماند.

 

یخ زدایی گوشت در یخچال

اگرچه ممکن است برای شام خیلی دیر شده باشد، اما خوب است به یاد داشته باشید که مطمئن‌ترین راه برای آب کردن گوشت یخ زده استفاده از یخچال است. در یک دنیای ایده آل، همه از قبل برنامه ریزی می‌کنند . دمای ثابت اجازه می‌دهد تا گوشت به آرامی و به طور یکنواخت یخ زدایی شود و بافت و طعم بهتری در هنگام پخت ایجاد شود. سرما همچنین آن را از “منطقه خطر” برای رشد باکتری‌ها دور نگه می‌دارد. (بین 4 درجه سانتی گراد تا 60 درجه سانتی گراد)

بسته به اندازه گوشتی که باید آب کنید، این روش ممکن است یک روز کامل یا بیشتر طول بکشد. دستورالعمل‌های ایمنی غذایی وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) بیان می‌کند که یک بوقلمون کامل به ازای تقریباً 2 کیلوگرم به یک روز کامل نیاز دارد، در حالی که تقریباً 500 گرم گوشت چرخ کرده گوساله معمولاً در یک روز ذوب می‌شود.

 

روش ذوب آب سرد

وقتی شب می‌خواهید غذا را آماده کنید و مایکروویو ندارید یا نمی‌خواهید از آن استفاده کنید، روش آب سرد بهترین گزینه است. این روش برای تکه‌های کوچک گوشت مانند استیک، سینه مرغ، گوشت چرخ کرده، گوشت گوساله و غیره بهتر است.

  1. گوشت را از بسته بندی خارج کرده و در یک کیسه پلاستیکی تمیز و قابل مهر و موم قرار دهید.
  2. کیسه را از نظر نشتی بررسی کنید و تا حد امکان هوا را قبل از آب بندی خارج کنید، هوای اضافی باعث شناور شدن کیسه می‌شود و گوشت به سرعت آب نمی‌شود.
  3. کیسه را در یک کاسه آب سرد قرار دهید.
  4. آب را هر 30 دقیقه یکبار عوض کنید تا گوشت آب شود.

500 گرم گوشت اغلب در عرض 30 دقیقه آب می‌شود و نباید بیش از یک ساعت طول بکشد. برای سرعت بخشیدن به این فرآیند، تکه‌های گوشت را به محض اینکه به اندازه کافی ذوب شدند جدا کنید. اگر بیش از 500 گرم گوشت را آب می‌کنید، در صورت امکان آن را بین چند کاسه آب سرد تقسیم کنید.

 

روش ذوب مایکروویو

از تنظیم یخ زدایی (قدرت 50 درصد) در مایکروویو خود استفاده کنید تا گوشت را در عرض چند دقیقه آب کنید. اکثر مایکروویوها به شما این امکان را می‌دهند که میزان گوشت را تعیین کنید تا به طور خودکار زمان یخ زدایی توصیه شده را محاسبه کنند. اگر مایکروویو شما حالت یخ زدایی ندارد، از کمترین میزان توان استفاده کنید و گوشت را چند مرحله گرم کنید تا یخ شود.

هنگام استفاده از این روش، مراقب همه چیز باشید زیرا یخ زدایی می‌تواند به سرعت به مرحله به پخت و پز گوشت برسد. ممکن است لازم باشد چرخه را قطع کنید تا گوشت را تغییر دهید تا یکنواخت‌تر یخ زدایی شود.

خرید ران گوساله

پختن گوشت بدون آب شدن

اگر یک بوقلمون کامل، مرغ یا کباب دارید که باید به سرعت آماده کنید، بهترین گزینه این است که آن را در حالت یخ زده بپزید . پختن گوشت منجمد کاملاً بی خطر است، اما حدود 50 درصد بیشتر  از پختن گوشت در حالت عادی طول می‌کشد.  این زمان در مقابل زمانی دو روز که باید در یخچال ذوب شود منطقی به نظر می‌رسد.

برای تعیین اینکه چه زمانی گوشت به دمای داخلی ایمن رسیده است از دماسنج گوشت استفاده کنید:

  • گوشت مرغ و بوقلمون : 74 درجه سانتی گراد.
  •  گاو، گوساله، بره و گوسفند:  62 درجه سانتی گراد.
  • گوشت چرخ کرده: 71 درجه سانتی گراد.

گوشت منجمد را در آرام پز نپزید؛ چون گوشت را خیلی آهسته ذوب می‌کند و احتمال ورود باکتری را افزایش می‌دهد و خوردن آن را ناامن می‌کند.

 

از این روش های ذوب استفاده نکنید

هرگز گوشت خود را در دمای اتاق یا در یک مکان خنک مانند فضای باز، از آب داغ برای آب کردن گوشت استفاده نکنید یا گوشت یخ‌زدایی شده را بیش از دو ساعت در دمای اتاق نگذارید و فوراً آن را در یخچال بگذارید.

باکتری‌هایی که می‌توانند باعث مسمومیت غذایی شوند در گوشت‌هایی که دمای آن بالاتر از یخچال است شروع به تکثیر می‌کنند. ممکن است نمای بیرونی به منطقه خطر برسد در حالی که فضای داخلی یخ زده باقی بماند. بنابراین همیشه بهترین کار این است که روش‌های ایمن ذوب را استفاده کنید.

 

مطالعه بیشتر: نکات ضروری برای نگهداری و حفظ سلامت گوشت مرغ

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط: