روناک پروتئین

گوشت مرغ کبابی یا مرغ پخته کدام سالم تر است؟

گوشت مرغ پخته یا کبابی کدام سالم تر است؟

دیدگاه شما:

یک پاسخ

  1. در مورد مرغ پخته شده چربی مرغ وجود دارد ولی مرغ کبابی بدون روغن روی آتش مفید تر است این نظر شخصی من هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط:

گوشت مرغ کبابی یا مرغ پخته کدام سالم تر است؟

گوشت مرغ پخته یا کبابی کدام سالم تر است؟

 

گوشت مرغ یک گزینه سالم برای رژیم غذایی است، مرغ پخته و کبابی ارزش غذایی مشابه‌ای دارند، اما کدام یک سالم‌تر است در این مقاله به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

مرغ کبابی سالم در نظر گرفته می‌شود اما فرآیند پخت ممکن است خطراتی به همراه داشته باشد. پخت گوشت، ماهی یا مرغ در دمای بالاتر از 149 درجه سانتی گراد باعث تشکیل ترکیبات سمی مانند آمین‌های هتروسیکلیک می‌شود.

نحوه طبخ غذا به همان اندازه مهم است که چه چیزی می‌خورید. به عنوان مثال مرغ کبابی کالری کمتری نسبت به مرغ پخته دارد، اما این به معنای سالم‌تر بودن آن نیست. مواد شیمیایی ایجاد شده هنگام پختن گوشت در دمای بالا برای بدن انسان سمی هستند و ممکن است در دراز مدت اثرات نامطلوبی داشته باشند.

 

کالری مرغ پخته شده در مقابل مرغ کبابی

گوشت مرغ سرشار از پروتئین و کالری کم، انتخابی مناسب برای بسیاری از رژیم‌های غذایی و افراد سالم است. چه گوشت سینه مرغ پخته یا کبابی را انتخاب کنید، پیش از 30 گرم پروتئین بدون چربی و کربوهیدرات صفر دریافت خواهید کرد.

پختن مرغ در دماهای بالا مانند کباب کردن روی شعله باز ممکن است باعث ایجاد ترکیبات سمی شود.

به عنوان مثال آمین‌های هتروسیکلیک به عنوان یک ماده سرطان زای بالقوه برای انسان طبقه بندی می‌شوند. این مواد شیمیایی معمولاً هنگام کباب کردن، سرخ کردن یا آب پز کردن گوشت، ماهی یا مرغ تشکیل می‌شوند که به همان اندازه خطرناک هستند، ممکن است در غذاهای دودی و گوشت‌هایی که در دمای بالا پخته می‌شوند هیدوکربن‌های آروماتیک چند حلقه ای وجود داشته باشند.

هرچند گوشت مرغ کبابی و پخته ارزش غذایی مشابهی دارند. یک وعده تقریباً 100 گرمی سینه مرغ کبابی 165 کالری، 3.8 گرم چربی و 32 گرم پروتئین دارد. همچنین منبع خوبی از آهن، منیزیم، پتاسیم، روی و ویتامین های B  است. سینه مرغ پخته شده دارای 151 کالری، 3.1 کرم چربی و 30.5 گرم پروتئین در هر 100 گرم دارد.

پخت به غذا بافت و طعم لطیف تری می‌دهد. از سوی دیگر کباب کردن باعث می‌شود چربی از گوشت خارج شود و کالری آن کاهش پیدا کند. با این حال تا زمانی که روغن، کره و سایر چربی‌ها را اضافه نکنید، پخت می‌تواند به همان اندازه سالم باشد.

خرید جوجه کباب مکزیکی

روش کباب کردن مرغ را ایمن و سالم تر کنید

کباب کردن ایمن ترین راه برای پختن مرغ نیست، اما می‌توانید آن را سالم تر کنید، گوشت را قبل از پختن در دمای بالا در مایکروویو قرار دهید در این صورت زمان پخت کاهش پیدا می‌کند و از دمای کمتری برای کباب کردن استفاده می‌کنید.

ترفند دیگری که می‌توانید از آن  استفاده کنید این است که در حین کباب کردن گوشت، مرتباً آن را برگردانید. پس از اتمام پخت، قسمت‌های زغالی را قبل از سرور جدا کنید و از چکه‌های گوشت برای تهیه سس استفاده کنید.

گوشت مرغ را قبل از کباب کردن می‌توانید حدود نیم ساعت در مواد بخوابانید در این صورت گوشت نرم می‌شود و زمان پخت کاهش پیدا می‌کند، همچنین برش‌های کوچکتر و کم چرب گوشت را کباب کنید، زیرا نسبت به برش‌های بزرگ‌تر، سریعتر می‌پزد و سم کمتری را تولید می‌کند. برای جلوگیری از پخت پیش از حد غذا همیشه مراقب غذای خود باشید. در حالت ایده آل آن را کباب کنید تا دمای داخلی آن به 74 درجه سانتی گراد برسد.

 

مطالعه بیشتر: بررسی ارزش غذایی سینه مرغ پخته شده

دیدگاه شما:

یک پاسخ

  1. در مورد مرغ پخته شده چربی مرغ وجود دارد ولی مرغ کبابی بدون روغن روی آتش مفید تر است این نظر شخصی من هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط: