روناک پروتئین

گوشت گوسفند بهتر است یا گوشت گوساله؟

گوشت گوسفند بهتر است یا گوساله

دیدگاه شما:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط:

گوشت گوسفند بهتر است یا گوشت گوساله؟

گوشت گوسفند بهتر است یا گوساله

 

گوشت گوساله بهتر است یا گوشت گوسفندی؟ از متداول ترین سوالاتی که در ذهن افراد وجود دارد مقایسه این دو نوع گوشت قرمز است و اینکه کدام برای مصرف بهتر است، در این مقاله به مقایسه این دو نوع گوشت می‌پردازیم و ارزش غذایی هر کدام را بیان می‌کنیم. گوشت گوساله و گوسفند به دلیل محتوای بالای میوگلوبین  به عنوان گوشت قرمز طبقه بندی می‌شوند.

 

تفاوت طعم گوشت گوسفندی و گوساله

هر دو نوع گوشت دارای چربی هستند و چیزی که باعث تفاوت در مزه این دو گوشت می‌شود مقدار چربی آنها است. گوشت گوساله طعم ملایم‌تری دارد و طعم آن بستگی زیادی به روش پخت آن دارد اگر بد پخته شود حالت لاستیکی به خود می‌گیرد و اگر گوشت گوسفند زیاد پخت شود  ممکن است سفت شود. گوشت گوسفندی نسبت به گوشت گوساله راحت‌تر هضم می‌شود.

 

ارزش تغذیه‌ای گوشت گوساله و گوسفندی

گوشت گوسفندی از نظر  مواد مغذی متراکم‌تر است، در یک برش از این گوشت  54 درصد آن را آب تشکیل می‌دهد درحالی که در گوشت گوساله 67 درصد آن را آب تشکیل می‌دهد.

کالری: 

مواد مغذی متراکم‌تر، کالری قابل توجهی دارند، 100 گرم گوشت گوسفند 294 کالری تأمین می‌کند، در حالی که یک وعده گوشت گوساله حاوی 172 کالری است. هر دوی این گوشت‌ها غذاهای پر کالری هستند.

پروتئین و چربی ها:

هر دو گوشت داری ترکیب پروتئینی مشابهی هستند، گوشت گوسفند در هر 100 گرم کمتر از نیم گرم پروتئین بیشتر از گوساله دارد. یک وعده 100 گرمی گوشت گوساله یا بره تقریبا 25 گرم پروتئین برای بدن تامین می‌کند، این دو گوشت قرمز مقادیر بالایی از اسید آمینه‌های ضروری را تأمین می‌کنند.

گوشت گوسفند به میزان قابل توجهی چربی بیشتری دارد، در 100 گرم از این گوشت حاوی 13 گرم چربی بیشتر از گوشت گوساله است. علی رغم اینکه گوشت گوسفند دارای چربی بیشتری است، گوشت گوساله مقدار کمی بیشتر کلسترول دارد. نکته مهم این است که به خاطر داشته باشید که میزان چربی در گوشت‌ها می‌تواند بر اساس قسمت گوشتی که از آن بریده شده است متفاوت باشد.

ویتامین‌ها:

این دو گوشت منبع غنی از ویتامین B کمپلکس هستند. مقایسه مقدار ویتامین موجود در 300 گرم از گوشت بررسی می‌شود. گوشت گوسفندی 9 برابر بیشتر از گوساله ویتامین B12 دارد، تقریبا 4 برابر ویتامین k بیشتر و حدود 1.5 برابر ویتامین B1، گوشت گوسفندی همچنین ویتامین D مورد نیاز را تامین می‌کند در حالی که این ویتامین در گوشت گوساله وجود ندارد.

از طرفی گوشت گوساله 3 برابر بیشتر ویتامین B6 و تقریبا 2 برابر ویتامین B5 و 1.2 برابر ویتامین B3 بیشتر از گوشت گوسفندی دارد. این دو گوشت از نظر ویتامین B2و k تقریبا یکسان هستند. به طور کلی گوشت گوسفندی از نظر ویتامین غنی‌تر است. همچنین هر دو فاقد ویتامین A  و C  هستند.

مواد معدنی:

 هر دو سرشار از مواد معدنی هستند. گوشت گوسفند سطح بیشتری از  آهن،مس،روی،سلنیوم را فراهم می‌کند در حالی که سدیم کمتری دارد. درعین حال گوشت گوساله غنی از فسفر و کمی بیشتر پتاسیم، منیزیم و منگنز دارد. این دو گوشت تقریباً به یک میزان کلسیم دارند.

خرید گوشت گوساله

کاهش وزن و رژیم های غذایی

 در رژیم های غذایی معمولاً از خوردن گوشت خوداری می‌کنند، سوالی که اینجا مطرح می‌شود آیا این دو نوع گوشت در افزایش وزن با هم تفاوت دارند. در حالی که هردو پرکالری هستند، هر 100 گرم گوشت گوسفند 294 کالری دارد.

با این حال یک وعده گوشت گوساله حاوی 172 کالری است. گوشت گوساله برای رژیم های کم کالری و کم چرب گزینه بهتری است. هر دو گوشت‌ها به خوبی در رژیم های کم کربوهیدرات مناسب هستند.

 

خلاصه ارزش غذایی گوشت گوسفند و گوساله

خلاصه امتیاز ویتامین و مواد معدنی

نمره خلاصه با جمع بندی مقادیر روزانه موجود در 300 گرم محصول محاسبه می‌شود. بدیهی است هرچه گوشت بیشتری به صورت روزانه مصرف شود، این نمره بیشتر است. اگر بخواهیم با توجه به مقادیر روزانه موجود در 300 گرم از این دو گوشت مقایسه کنیم به نتیجه زیر می رسیم.

امتیاز ویتامین:

-گوشت گوساله: 47

– گوشت گوسفندی: 52

امتیاز مواد معدنی:

-گوشت گوساله: 42

-گوشت گوسفندی: 46

 

مقایسه مواد مغذی

مقایسه میزان پروتئین‌، کل چربی‌ها و کل کربوهیدرات‌ها را در 300 گرم غذا مقایسه می‌کند. مقادیر نمایش داده شده نشان می‌دهد که چه مقدار از نیازهای روزانه را می‌توان با 300 گرم گوشت تامین کرد.

نمره پروتئین:

-گوشت گوساله:146 درصد

-گوشت گوسفندی: 147 درصد

نمره چربی ها:

-گوشت گوساله:35 درصد

-گوشت گوسفندی: 97 درصد

 

چند سوال

کدام گوشت دارای چربی اشباع کمتر است ؟ گوشت گوساله از نظر چربی اشباع کمتر است (تفاوت  5.79 گرم)

کدام گوشت ارزان تر است؟ گوشت گوساله است ارزان تر

کلسترول پایین کدام گوشت است ؟ کلسترول  گوسفند کمتر است (تفاوت  6 میلی گرم)

کدام غذا حاوی سدیم کمتری است ؟ گوسفند و گوسفند حاوی سدیم کمتری هستند (تفاوت – 11 میلی گرم)

 

نتیجه گیری

به طور خلاصه، گوشت گوسفند دارای مواد مغذی بیشتری از جمله کالری،پروتئین،چربی و بیشتر ویتامین‌ها است. گوشت گوسفند بیش از 9 برابر ویتامین B12، تقریبا 4 برابر غنی از ویتامین K  و همچنین دارای 2 برابر بیشتر آهن است.

گوشت گوساله مقدار کمی کلسترول و دارای 3 برابر بیشتر ویتامینB6 می‌باشد، تقریبا 2 برابر بیشتر ویتامین B5 و فسفر بیشتر است. از آنجا که گوشت گوساله به طور کلی چربی کمتری دارد، چربی اشباع نیز کمتر است.

 

مطالعه بیشتر: فواید مصرف گوشت گوساله برای سلامتی

دیدگاه شما:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط: